اسد 12, 1400 12:47 Asia/Kabul
  • شرط اتمر برای همکاری دولت کابل با طالبان
    شرط اتمر برای همکاری دولت کابل با طالبان

وزیر امور خارجه افغانستان اعلام کرده است که اگر طالبان از فعالیت های تروریستی دست بردارند دولت کابل آماده است با این گروه همکاری کند.

به گزارش رادیو دری، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان در مصاحبه با نشریه "ایزویستیا" چاپ مسکو گفته است که مقامات رسمی کشور فقط به یک شرط آماده همکاری با گروه طالبان هستند و آن این است که این گروه باید حمایت از تروریسم را متوقف کند.

اتمر افزود: طالبان  با کمک و همکاری متحدان خارجی خود در 31 ولایت از 34 ولایت افغانستان با نیروهای دولتی می جنگد و این جنگ این غیر انسانی ترین و وحشیانه ترین کارزار طالبان است.

وی تاکید کرد: آینده کشور ما باید در داخل و با اراده آزاد مردم تعیین شود؛ ما نباید یک نیروی تروریستی خارجی داشته باشیم و افغانستان نباید تهدیدی برای کشورهای دیگر به شمار رود.

  وزیر امور خارجه افغانستان اظهار کرد "این تنها و مهمترین اصلی است که ما در گفتگوی سیاسی با طالبان بر آن تاکید می کنیم؛ دولت ما آماده است تا طالبان را به عنوان یکی از اجزای خود بپذیرد  به شرطی که طالبان از حمایت از تروریسم دست بردارد. "

اتمر در مورد نقش ترکیه در حفاظت از فرودگاه کابل نیز گفت که "دولت ترکیه قصد ندارد امنیت فرودگاه کابل را تضمین کند، بلکه خدمات مهمی را در زمینه ناوبری هوایی، ارتباطات و ایمنی ارائه می دهد و  امنیت واقعی داخل و خارج فرودگاه را دولت کابل تضمین می کند.

وی اضافه کرد که آنچه در افغانستان اتفاق می افتد یک جنگ داخلی نیست و هرگز چنین نبوده و نخواهد بود؛ این جنگی است که شبکه تروریست‌های بین المللی که شامل نه تنها عناصر طالبان بلکه تروریست هایی از منطقه آسیای مرکزی، چین، پاکستان و القاعده است به راه انداخته اند و این جنگ کل منطقه را تهدید می کند.

این اظهارات محمد حنیف اتمر در حالی مطرح می‌شود که در روز های اخیر  درگیری ها میان طالبان و نیرو های دولتی در مناطق مختلف این کشور شدت یافته است و  طالبان بخش قابل های توجهی را در مناطق روستایی تصرف  و حملات خود را علیه شهرهای بزرگ آغاز کرده اند.

درخواست اتمر از جامعه جهانی برای پیگرد جنایتکاران جنگی

 

کلیدواژه