اسد 11, 1400 17:21 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: پاکستان نقش اصلی را در حمایت از گروه طالبان دارد و این گروه از حمایت سیاسی و اقتصادی این کشور برخوردار است و البته آمریکا هم در حمایت از طالبان نقش دارد.

عباس حسن زاده کارشناس افغان در امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: نقش پاکستان در مسائل افغانستان بخصوص در ایجاد گروه طالبان بسیار حیاتی است و این حمایت از تاثیرات بسیار بالایی برخوردار است، پاکستان همیشه این گروه را در خاک خود پذیرفته و آن ها را تعلیم و آموزش داده است.

وی ادامه داد: طالبان با هزینه پاکستانی ها در افغانستان جنگ می کنند و البته در این مورد نقش آمریکا و برخی کشورهای دیگر که حمایت های مالی و اقتصادی از طالبان داشته اند نیز مهم است ولی پاکستان در این زمینه نقش اساسی دارد.

حسن زاده در مورد اظهارات عمران خان نخست وزیر پاکستان مبنی بر این که طالبان غیر قابل مهار هستند گفت: اظهارات عمران خان مبنی بر اینکه طالبان دیگر مهار نمی شوند و در این زمینه به حمایت آمریکا از طالبان اشاره می کند خیلی به هم ارتباط ندارد، این که آمریکا از طالبان حمایت می کند حرف درستی است و در ایجاد طالبان و تداوم کار این گروه نقش داشته است، حتی در دو دهه گذشته هم که آمریکا برای مبارزه با طالبان به افغانستان آمده بود باز در کنار طالبان حضور داشت ولی نقش پاکستان را در حمایت از طالبان نمی توان نادیده گرفت.

این کارشناس افغان اظهار داشت: حضور آمریکایی ها در افغانستان نه تنها باعث آبادانی نشد بلکه ما هر روز شاهد حملات و تهاجم به تاسیسات امنیتی و دولتی و حملات انتحاری در میان توده های مردم در مساجد، مدارس، دانشگاه ها و دیگر اماکن عمومی بودیم و این مردم افغانستان را از حضور آمریکا در کشور خود ناامید کرد.

وی در مورد اهداف حملات اخیر طالبان به مناطق مختلف افغانستان یادآور شد: با توجه به حملات شدید طالبان در هفته های اخیر، آن ها می خواهند دست بالای در مذاکرات با دولت افغانستان داشته باشند تا سهم بیشتری از قدرت را به دست آورند.

لازم به ذکر است که به تازگی عمران خان نخست‌وزیر پاکستان با تأکید بر اینکه موضع اسلام‌آباد همواره این بوده که مسئله افغانستان راه حل نظامی ندارد، اظهار داشت: ناتو به عنوان بزرگترین اتحاد نظامی جهان با 1.5 میلیون سرباز در افغانستان شکست خورده است.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به اینکه در افغانستان این تصور غلط وجود دارد که پاکستان توسط ساختارهای نظامی کنترل می‌شود، افزود: ارتش در هر مرحله از دولت من حمایت می کند و جای تأسف است که پاکستان را مقصر بحران افغانستان بدانیم.

وی گفت: طالبان باید با ما چه کند؟ شما باید از طالبان بپرسید. میلیون‌ها پناهجو در پاکستان وجود دارد حال چگونه می توان بررسی کرد کدامیک از آنها عضو طالبان هستند. اسلام‌اباد سعی کرد طالبان را راضی کند تا با دولت افغانستان مذاکره کند.

عمران‌خان یادآور شد: اگر فکر می‌کنید طالبان نباید در دولت افغانستان حضور داشته باشد، پس با حمایت آمریکا جنگ را ادامه دهید. ما با طالبان کاری نداریم و در افغانستان نیز به گروه خاصی هیچ علاقه ای نداریم؛ ما فقط خواهان صلح در افغانستان هستیم.

به گفته وی، با وجود خانواده‌های چند رهبر طالبان که در اینجا زندگی می کنند، ما فقط می توانیم طالبان را مجبور به مذاکره کنیم.

کلیدواژه