ثور 25, 1400 11:05 Asia/Kabul
  • روسیه رسماً آمریکا را در فهرست «کشورهای غیردوست» قرار داد
    روسیه رسماً آمریکا را در فهرست «کشورهای غیردوست» قرار داد

دولت روسیه روز جمعه رسماً آمریکا را در فهرست موسوم به «کشورهای غیردوست» این کشور قرار داد.

خبرگزاری ایتارتاس روسیه با بیان اینکه دولت این کشور فهرست کشورهای غیردوست روسیه را مورد تأیید قرار داده است خاطرنشان کرد، در حال حاضر آمریکا و جمهوری چک رسماً در این فهرست قرار گرفته اند.

طبق گزارش ایتارتاس، دستورالعمل مربوط به قرار گرفتن نام کشورهای آمریکا و جمهوری چک در فهرست یاد شده روز جمعه در پورتال رسمی اطلاعات حقوقی روسیه قرار گرفته است.

طبق این دستورالعمل، جمهوری چک مجاز به استخدام حداکثر 19 تبعه روس برای کار در سفارت کشورش خواهد بود. ایالات متحده اما اجازه استخدام هیچ تبعه روسی برای این منظور را نخواهد داشت. 

"ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر اعلام کرده بود، شکل گیری این لیست بر اساس فرمان اخیر "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور این کشور آغاز شده است.

زاخارووا تاکید کرد، این فرمان رئیس جمهور روسیه، اقدامی تلافی‌جویانه در مقابل گام‌های خصمانه دیگر کشورها است.

پوتین چندی پیش فرمانی را امضا کرد که به موجب آن دولت روسیه موظف می شود به اقدامات غیردوستانه برخی کشورهای غربی پاسخ دهد.

بر اساس این فرمان، مأموریت‌های دیپلماتیک، نهادهای کنسولی و دفاتر نهادهای دولتی دیگر کشورها که رفتار غیردوستانه‌ای با روسیه، افراد دارای تابعیت روسیه و نهادهای قانونی این کشور داشته باشند، از نظر به کار گرفتن کارمندان روس، با محدودیت‌هایی مواجه شده یا حتی به طور کامل با ممانعت مواجه خواهند شد.

با این حال افراد دارای تابعیت این کشورها، برای ورود به روسیه و انجام مأموریت‌های دیپلماتیک، محدودیتی نخواهد داشت.

علاوه بر این، دولت روسیه موظف است، تعداد افرادی که می توانند در مأموریت‌های دیپلماتیک این کشورها در خاک روسیه فعالیت کنند را به آن‌ها ابلاغ کند و قراردادهایی که تا قبل از امضای این فرمان، در خصوص مأموریت‌های خارجی وجود داشت، باطل هستند.

روابط غرب و مسکو از سال 2014(1393) در چهار محور گسترش نفوذ نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" به ویژه آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، بحران اوکراین، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014  تاکنون مجموعه ای از تحریم های اقتصادی و مالی ضد روسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است. ­

کلیدواژه