سرطان 22, 1400 09:06 Asia/Kabul
  • ادعای آمریکا درخصوص آمادگی برای بازگشت به مذاکرات وین
    ادعای آمریکا درخصوص آمادگی برای بازگشت به مذاکرات وین

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد، واشنگتن آماده بازگشت به دور هفتم مذاکرات وین در خصوص برجام است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه دوشنبه تصریح کرد، واشنگتن ضرب‌الاجلی برای بازگشت به دور هفتم مذاکرات وین تعیین نمی‌کند.

مذاکرات وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای برجام از مارس کلید خورد. تا کنون ۶ دوره مذاکره در شهر وین در این چارچوب برگزار شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد، تنها تهران می‌تواند بگوید که این مذاکرات چه زمانی از سر گرفته خواهد شد.

ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مذاکرات برجام در حالی است که "دونالد ترامپ" رئیس جمهور پیشین این کشور، 8 می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام، آمریکا را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما تاکنون طرف های اروپایی و آمریکا هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌ داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.مقام‌های دولت جو بایدن گرچه بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند، اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم است، سرباز زده‌اند.

با گذشت حدود یک ماه از پایان ششمین دور مذاکرات به منظور احیای برجام در شهر وین اتریش، هنوز زمان دور بعدی مذاکرات وین (دور هفتم) اعلام نشده است.

خطیب‌ زاده: تحریم‌های آمریکا باید به صورت موثر برداشته شود

کلیدواژه