مرداد ۰۵, ۱۴۰۰ ۱۶:۲۱ Asia/Dushanbe
  • کابل‌اف: مهاجمان به کشورهای آسیای مرکزی با برخورد روسیه مواجه می‌شوند

نماینده‌ ویژه‌ روسیه در امور افغانستان گفت: اگرگروه‌های تروریستی به کشورهای آسیای مرکزی حمله کنند، روسیه آنها را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان،«ضمیر کابل‌ا‌ف» نماینده‌ ویژه‌ی روسیه در امورافغانستان و مدیر گروه دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه گفت: اگر گروه‌های شورشی به کشورهای آسیای مرکزی حمله کنند، روسیه در چارچوب توافقات در سازمان پیمان امنیت جمعی و همچنین در چارچوب اسناد دوجانبه امضا شده با ازبکستان آنها را هدف قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد، اوضاع اخیر در افغانستان و  موفقیت‌های «طالبان»، مردم آسیای مرکزی را نگران می‌کند و آنان به این نکته که گروه «طالبان» به زدوخوردهای داخلی خود مشغولند، توجه نمی‌کنند. 

کابل‌ا‌ف ادامه داد:طالبان قلمرو دولت را تحت کنترل دارد و هدفی برای عبور از مرز ندارند و هنوز کاری در این زمینه انجام ندادند. اما در ذهن مردم که تجربه 20 سال قبل را به خاطر دارند، این نگرانی به وجود می‌آید.     

به گفته این دیپلمات، چنین رزمایش‌هایی (رزمایش مشترک روسیه، ازبکستان و تاجیکستان در مرز افغانستان)، اولا، برای ارتش جهت تنظیم همکاری متقابل و آموزش آمادگی جنگی سودمند است. از طرف دیگر، به مردم آسیای مرکزی اطمینان خاطر می‌دهد که اوضاع تحت کنترل است و ما نیرو نظامی لازم برای مقابله داریم. بله احتمالات نگران کننده‌ای وجود دارند که این نیروهای مسلح مشترک انراحل و فصل می‌کنند.

وی افزود: اگر گروه‌های شورشی به  تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان حمله کنند، روسیه در چارچوب توافقات در سازمان پیمان امنیت جمعی و همچنین در چارچوب اسناد دوجانبه مربوط به ازبکستان آنها را هدف قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه