مرداد ۱۱, ۱۴۰۰ ۰۹:۰۸ Asia/Dushanbe
  • زنگ خطرحضور داعش در نواحی مرزی تاجیکستان با افغانستان

افزایش فعالیت‌ وحضور گروه تروریستی داعش درشمال افغانستان و مرزهای این کشور با تاجیکستان باعث بروز نگرانی مقامات افغانستان و روسیه شده است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان،مقامات بلندپایه و امنیتی روس تاکنون چندین بار در خصوص افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی ، به خصوص داعش در شمال افغانستان و در نزدیکی مرزهای تاجیکستان ابراز نگرانی کردند.

 ژنرال «عبدالواحد طاقت»، تحلیلگر مسائل نظامی با اشاره به وخامت اوضاع امنیتی و همچنین ظهور و حضور داعش در شمال افغانستان گفت: اسناد و شواهد زیادی وجود دارد که در تخار، سرپل و به خصوص در فاریاب نیروهای داعشی زیادی مستقر شدندو در این ولایت‌ها فعالیت می کنند.

وی تأکید کرد: آمریکااز داعش در شمال افغانستان حمایت می کند.

این تحلیلگر نظامی  افزود:آمریکااگر نتواند داعش را وارد تاجیکستان کند، در راستای اهداف راهبردی خود تلاش می‌کند این گروه را در ازبکستان و ترکمنستان منتقل ،تا از این طریق، داعش را به قرقیزستان و در نهایت مرزهای روسیه نزدیک کند.

طاقت اظهار کرد،روسیه با درک اینکه آمریکا برای دسترسی به منابع سرشار کشورهای آسیای مرکزی و اطراف مدیترانه یک راهبرد بلندمدت دارد، با تاجیکستان قرارداد ۵۰ ساله‌ نظامی-امنیتی امضا کرد تا نیروهای روسیه در مرزهای جنوبی تاجیکستان مستقرو نگذارند داعشی‌ها و سایر گروههای تروریستی از مرز افغانستان به خاک تاجیکستان وارد شوند.

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه