جوزا 07, 1402 12:00 Asia/Kabul

مسئولان اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان بر ادامه کار و فعالیت بانوان تاکید دارد.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، طی یک و نیم سال گذشته و اعمال محدودیت ها بر کار زنان افغان از سوی حکومت در افغانستان، همه بر این باور بودند که بانوان ازین پس خانه نشین خواهند شد و دیگر به کار و اشتغال رو نخواهند آورد.

اما حالا دیده می شود که حضور و فعالیت زنان افغان در بخش های تولید صنایع دستی و ایجاد زمینه های کاری برای سایر دختران و زنان که از رفتن به مکتب، دانشگاه و کار منع شده بودند رونق یافته و چشمگیر شده است.

از سوی دیگر مسئولان اتاق تجارت و صنایع زنان زون غرب افغانستان می گویند: در دو سه ماه نخست تحولات سیاسی در کشور شمار زنان تجارت پیشه و صاحبان مشاغل در هرات کاهش نگران کننده یی یافته بود اما به مرور زنان تاکنون تعداد این بانوان از 70 تن به 450 تن افزایش یافته است.

رئیس این اتاق، حضور پر رنگ زنان تجارت پیشه در بخش های مختلف را در توسعه و رونق فعالیت های زنان مهم و ارزشمند دانست و اظهار داشت: هر اقدامی که به منظور حمایت از سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی زنان در غرب افغانستان نیاز باشد از مجاری قانونی پیگیری می شود و تلاش هایی نیز برای هماهنگی نهادهای ملی و بین المللی حامی زنان برای ایجاد زمینه های سرمایه گذاری داخلی نیز انجام شده است.

در  همین حال مقام های حکومتی در ولایت هرات ضمن اعلام حمایت از فعالیتهای بانوان بخصوص در بخش های تجارتی و سرمایه گذاری تاکید کردند: حضور و کار زنان در تولید و صنعت کشور در چارچوب قواعد و مقررات اسلامی مورد حمایت و تشویق مسئولان حکومتی است و در مواردی نیز تسهیلاتی برای بانوان ارائه شده است.

نثاراحمد الیاسی سخنگوی والی هرات تصریح کرد: افغانستان نیاز به بازسازی و ایجاد زمینه های کاری برای همه اقشار دارد و اداره محلی هرات هرگونه همکاری برای اجرای چنین برنامه های اقتصادی را دریغ نخواهد کرد.

اتاق تجارت و صنایع زنان زون غرب افغانستان اعلام کرده است، 450 خانم تجارت پیشه و متشبث با راه اندازی کارخانه های تولیدی و کارگاه های صنایع دستی برای صدها تن از زنان در این حوزه از کشور زمینه کار و درآمد را مساعد کرده اند.

گشایش اتاق تجارت زنان تجارت پیشه در ولایت ننگرهار

کلیدواژه