جوزا 20, 1402 15:57 Asia/Kabul
  • گزارش شورای امنیت: طالبان به سیاست‌های پشتون‌محور خود بازگشته‌اند
    گزارش شورای امنیت: طالبان به سیاست‌های پشتون‌محور خود بازگشته‌اند

تیم تحلیل و نظارت کمیته‌ی تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که طالبان به سیاست‌های «مستبدانه‌ پشتون‌محور» و حذف سال‌های ۱۹۹۰ خود بازگشته‌اند.

به گزارش رادیو دری، نصیراحمد فایق سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد صبح امروز (شنبه، ۲۰ جوزا) بخش‌هایی از این گزارش را در حساب توییتر خود نشر کرده است.

در این گزارش آمده است که ساختار اداره‌ طالبان بیشتر مبتنی بر سیاست حذف، «پشتون‌محوری» و سرکوب مخالفان است.

به نقل از گزارش، تنها پنج وزیر و 9 والی غیرپشتون از ۳۴ والی بیانگر سیاست «پشتون‌گرایی» سال‌های ۱۹۹۰ طالبان است.

تیم تحلیل و نظارت کمیته‌ تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که نشانه‌‌ ای از تغییر در خط مشی‌های رهبران طالبان وجود ندارد و امید تغییر در آینده‌ نزدیک تا میان‌مدت‌ کم است.

این تیم در بخشی از این گزارش خود گفته است که اختلاف میان طالبان بر سر تقسیم سمت‌ها در ساختار دولت و ادارات محلی هم قابل ملاحظه است و تضاد و منازعه بر سر پست‌های دولتی و کنترل بر منابع پولی، طبیعی و قاچاق مواد تجاری وجود دارد.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، طالبان متهم شده‌اند که به توافق‌نامه‌ دوحه مبنی بر قطع رابطه با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده عمل نکرده‌اند و رابطه‌ طالبان با گروه‌های القاعده و تحریک طالبان پاکستان «با قوت خود وجود دارد.»

تیم تحلیل و نظارت کمیته‌ تعزیرات شورای امنیت در گزارش خود افزوده است: «نشانه‌هایی وجود دارد که القاعده در حال احیای مجدد توانایی عملیاتی خود است و تحریک طالبان پاکستان هم به حمایت طالبان افغانستان حملاتشان ‌را در داخل پاکستان انجام می‌دهند.»

در این گزارش همچنین آمده است که در حال حاضر تعدادی از گروه‌های تروریستی آزادی فعالیت بیشتری در افغانستان دارند و تهدید تروریسم در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

بر اساس این گزارش، طالبان روابط دیرینه و سنتی با اکثریت گروه‌های تروریستی به ‎شمول جنبش اسلامی ازبکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و جماعت انصارالله دارند.

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش خود درباره موفقیت طالبان در نابودی مزارع کوکنار در افغانستان نیز تأکید کرده است که هنوز زود است تا تأثیرات فرمان منع کشت تریاک رهبر طالبان را قضاوت کرد.

در این گزارش آمده است که قیمت‌ مواد مخدر و تولید بیشتر متامفتامین افزایش یافته است.

در گزارش ادعا شده است که افراد کلیدی طالبان در تولید و قاچاق مواد مخدر دخیل‌ اند.

به‌تازگی یک نهاد ارائه‌دهنده‌ معلومات جغرافیایی مستقر در بریتانیا موسوم به آلسیس (Alcis) گفته است تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کشت تریاک در افغانستان «کاهش بی‌سابقه» داشته است.

کاهش کشت خشخاش در افغانستان

کلیدواژه