دلو 08, 1401 17:49 Asia/Kabul

معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت: گزارش بانک جهانی در خصوص بهبود اوضاع اقتصادی افغانستان، کاهش تورم و ثبات نسبی ارزش پول افغانی بر مبنای واقعیت های افغانستان تهیه و منتشر شده است.

خانجان الکوزی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت: صادرات افغانستان در سال جاری و سال گذشته نسبت به سال های قبل از آن افزایش یافته و عواید حکومت طالبان نیز بیشتر شده و ارقامی که در گزارش بانک جهانی در این زمینه منتشر شده ارقام رسمی است.

وی افزود: از سوی دیگر بیکاری در افغانستان افزایش یافته، بسیاری از مردم مشغول به کار نیستند و سطح رفاه مردم کاهش پیدا کرده که دلیل آن این است که در گذشته هر سال چند میلیارد دالر برای بودجه عادی و بودجه توسعه ای افغانستان از خارج تحت عنوان کمک وارد می شد، کارخانه ها فعال بود و کار ساخت و بازسازی جاده ها جریان داشت، همچنان ساخت و ساز وجود داشت که تعداد زیادی از مردم در آن ها مشغول به کار بودند اما این برنامه ها متوقف شده است. بسیاری از کسانی هم که با دولت قبلی کار می کردند و در قالب نیروهای نظامی قرار داشتند کار خود را از دست داده اند.

به گفته این کارشناس اقتصادی افغان با وجود این ها نرخ پول افغانی ثبات نسبی دارد و تجارت هم در جریان است، اما به خاطر کمبود تقاضا واردات کالا کاهش یافته در حالیکه وضعیت صادرات خوب است هرچند مشکلات بانکی وجود دارد، مسیر تجارت هوایی متوقف است و کالاهای افغانستان به کشورهای دیگر به ویژه اروپا به سختی صادر می شود.

الکوزی عنوان کرد: با وجود این مشکلات بر اساس گزارش ها صادرات از افغانستان در سال 2022 یک میلیارد و هفتصد میلیون دالر بوده است، بیشتر اقلام صادراتی افغانستان هم محصولات زراعتی و باغی، گیاهان طبی، پشم، مواد معدنی و سنگ های قیمتی است.

وی در مورد ثبات نسبی نرخ پول افغانی در برابر ارزهای خارجی هم گفت: از ناحیه کمک های جامعه جهانی به مردم افغانستان دالر به صورت مرتب در بازار عرضه و نرخ پول افغانی کنترل می شود، یک دلیل دیگر هم عرضه نشدن پول جدید افغانی در بازار است اگرچه پول جدید چاپ شده، ضمن اینکه حکومت طالبان هم بر نرخ ها و بازار نظارت دارد.

 

کلیدواژه