دلو 09, 1401 15:44 Asia/Kabul

کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی تاکید کرد: برای کاهش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان، این کشور باید صنعتی شود، در آن اشتغال زایی گسترده صورت بگیرد و میزان مصرف مواد مخدر در کشورهای مختلف کاهش پیدا کند.

محمد حسین پاپلی یزدی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت: تغییر شغل و درآمد مردم هم با حرف امکان پذیر نیست، تعداد زیادی از مردم  در افغانستان از طریق کشت و تولید تریاک زندگی خود را می گذرانند و درآمد دیگری ندارند. اگر قرار باشد به جای تریاک مثلا گندم و جو بکارند درآمد آن ها بسیار کاهش خواهد یافت و آن ها این مقایسه را انجام می دهند.

وی با اشاره به اعلام طالبان مبنی بر حرام بودن کشت تریاک، عنوان کرد: این اعلام ها کفایت نمی کند و باید راهکارهای توقف کشت هم سنجیده شود، یکی از راهکارها این است که سازمان ملل متحد و کشورهایی که خود و خانواده های خود را متاثر از کشت تریاک در افغانستان می دانند همکاری کنند که شرایط کشن جایگزین مناسب تریاک فراهم شود و کشاورزان در افغانستان درآمد مکفی داشته باشند و این کشور صنعتی شود.

این کارشناس ایرانی افزود: باید کارخانجات متعدد در افغانستان ایجاد شود تا کشت و صنعت راه بیفتد، مثلا کارخانجات قند ایجاد شود، کارخانجات فرآوری کشمش راه اندازی شود چرا که افغانستان از بزرگترین مراکز تولید کشمش است و نیز امکان ایجاد باغ های بزرگ سیب و دیگر میوه ها و امکان تولید جلغوزه به صورت گسترده هم وجود دارد بنابراین باید کمک شود که هم کشاورزی افغانستان رونق پیدا کند و هم بتواند محصولات را فرآوری کند و به قیمت مناسب بفروشد.

به گفته پاپلی یزدی به جای این همه هزینه که کشورهای غربی برای جنگ آفرینی در افغانستان کردند اگر با هزینه های بسیار کمتر به صنعتی شدن این کشور کمک می کردند و مردم مشغول کار می شدند مشکلات کنونی پیش نمی آمد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: در کشورهایی هم که مواد مخدر به مصرف می رسد باید فرهنگ سازی شود تا جوان ها خریدار مواد مخدر نباشند زیرا در صورتی که خریدار کم شود قیمت پایین می آید و کشاورزان خشخاش کار در افغانستان وقتی ببینند موادشان فروخته نمی شود دست به کشت نمی زند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه طالبان مخالفت خود را با کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان اعلام کرده اند حتی اگر بخواهند، توان کافی برای مبارزه را ندارند و مشکلات زیادی بر سر راه مبارزه با مواد مخدر و از بین بردن کشتزارهای این مواد دارند، ضمن اینکه کشت این مواد ارز آوری دارد و منبع عادیاتی به شمار می رود.

پاپلی یزدی بیان داشت: راه حل جهانی مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با این مواد در داخل افغانستان نیست زیرا تا زمانی که مصرف وجود داشته باشد اگر هم کشت و تولید آن در افغانستان متوقف شود شبکه های بزرگ مافیایی دست اندرکار این موضوع در کشورهای دیگر به دنبال کشت و تولید خواهند بود. راه حل این است که یا سازمان ملل متحد آنقدر تبلیغات گسترده ای کند تا مصرف کم شود و یا کشت آنقدر گسترده شود تا سودآوری آن کم شود و دیگر کسی به دنبال کشت و تولید آن نباشد.

این کارشناس جغرافیای سیاسی در رابطه با مساله کشت جایگزین تریاک هم گفت: تا زمانی که قیمت تریاک کاهش پیدا نکند جایگزینی آن با دیگر محصولات، کار دشواری است زیرا بسیاری از کشاورزان سودآوری محصولات را باهم مقایسه می کنند، اگر هم قرار باشد کشت جایگزین انجام شود زیرساخت های آن باید فراهم شود.

وی اضافه کرد: برای ایجاد صلح و آرامش در افغانستان باید اشتغال زایی گسترده صورت بگیرد و با توجه به اینکه افغانستان معادن و منابع زیادی دارد، همه باید در این زمینه و ایجاد زیرساخت ها به این کشور کمک کنند.

 

کلیدواژه