دلو 09, 1401 17:58 Asia/Kabul

نماینده ویژه استاندار خراسان رضوی در مرز دوغارون گفت: با تصویب طرح جامع پایانه مرزی دوغارون رفت و آمد مسافران و تبادل کالا بین ایران و افغانستان بیش از پیش تسهیل خواهد شد.

مهدی دونده در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: از سال ها قبل طرح جامع پایانه مرزی دوغارون در حال پیگیری بود که در نهایت در شورای تصمیم گیری مبادی مرزی ایران به تصویب رسید و 200 میلیارد تومان در فاز اول به آن اختصاص داده شد و مناقصه و تعیین پیمانکار آن هم انجام شده است.

فرماندار تایباد ولایت خراسان رضوی عنوان کرد: در جلسه هفته گذشته در فرمانداری تایباد تفاهمنامه ای بین اداره کل گمرک دوغارون و پایانه مرزی دوغارون انجام شد تا اراضی که در اختیار گمرک دوغارون است در اختیار پایانه قرار داده شود تا اگر کارها به خوبی پیش برود در دهه فجر انقلاب اسلامی کلنگ پروژه بر زمین زده شود.

وی یاد آور شد: چندی پیش به همراه هیات عالیرتبه ای از استانداری خراسان رضوی به ریاست داکتر چمندی معاونت اقتصادی استانداری و تعدادی از مدیران کل خراسان رضوی سفری به هرات داشته و با حضور تعدادی از مسوولان خراسان رضوی و هرات یک تفاهمنامه 47 ماده ای امضا شد. هفته گذشته هم جلسه ای با نماینده والی هرات برگزار و در مورد مواد این تفاهمنامه بحث و گفت و گو شد.

به گفته نماینده ویژه استاندار خراسان رضوی در مرز دوغارون در آن تفاهمنامه در پنج حوزه حمل و نقل، سوخت، صنعت و معدن، کشاورزی و گمرکات توافقاتی شده بود و برای ورود به فاز اجرایی مورد بحث قرار گرفت که تصمیم های خوبی هم گرفته شد.

دونده اظهار کرد: یکی از بندهای توافقنامه ایجاد زیرساخت ها در گمرک اسلام قلعه در خاک افغانستان است، طرف حکومت طالبان هم اصلاح ساختاری از قبیل افزایش لاین های ورودی، ساخت پارکینگ، محل اقامت مسافرین، مسجد، نمازخانه، استراحتگاه و رستوران برای رانندگان را در دستور کار دارد و احتمالا از ابتدای ثور (اردیبهشت) سال 1402 کار را آغاز خواهد کرد. در طرف ایران هم کار انجام شده که سه لاین ورود، نه کانکس کنترل گذرنامه، پایانه و گمرک وجود دارد و زیرساخت هایی از قبیل اینترنت، خدمات انفورماتیک و روانسازی در حوزه مسافر ایجاد شده است.

فرماندار تایباد در مورد اختلاف نظرات در خصوص جغرافیای مرزی بین ایران و افغانستان در منطقه دوغارون هم گفت: در حال حاضر خدمات گمرکی در جریان است اما اختلاف نظر وجود دارد که از طریق مرزبانی و وزارت خارجه پیگیری می شود تا مساله به شیوه دیپلماسی حل و فصل شود و مانعی بر سر راه دوستی، استحکام روابط و صادرات و واردات دو کشور وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: اختلاف نظرات در مورد جغرافیای مرزی هیچ تاثیری در اجرای طرح جامع پایانه مرزی دوغارون ندارد و این طرح از منطقه هفده شهریور تا نقطه صفر مرزی را در برمی گیرد و کاملا در خاک جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

 

کلیدواژه