جوزا 04, 1402 14:36 Asia/Kabul

کارشناس ایرانی روابط بین الملل گفت: گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با اندونزی در راستای نگاه به شرق به عنوان یکی از مسایل مهم سیاست خارجی ایران است.

فرشید باقریان در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به اندونزی و امضای یازده سند همکاری بین دو کشور در عرصه های مختلف اظهار داشت: یکی از مسایل مهم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نگاه به شرق است و گسترش روابط با اندونزی هم در این راستا می باشد، با این توضیح که یک شرق جغرافیایی مد نظر است و یکی شرق متافیزیکی که جدای از هم هستند به عنوان مثال در شرق متافیزیکی ونزوئلا هم قرار دارد، اما شرق جغرافیایی شامل شرق آسیا است.

وی افزود: بخشی از این نگاه به شرق به مقاومت در برابر غرب برمی گردد به گونه ای که مجموعه ای از قدرت های منطقه و جهان تصمیم گرفته اند در برابر غرب مقاومت کنند و به این ترتیب یک مقاومت بزرگ جهانی در جریان است. جهان غرب هم به نوعی باهم متحد شده اند و علیه آسیا، آفریقا و شرق جغرافیایی و متافیزیکی عمل می کنند که باید در برابر آن مقاومت شود و در بطن این مقاومت باید توافق های منطقه ای، فرامنطقه ای و جهانی وجود داشته باشد.

به گفته این کارشناس روابط بین الملل نظام سیاسی ایران هم تلاش کرده با کشورهای قدرتمند منطقه و کشورهای دور توافق هایی داشته باشد و گسترش ارتباط و توافق با اندونزی هم بسیار ماهرانه و در جهت اهداف جمهوری اسلامی ایران است. اندونزی بزرگترین جمعیت مسلمان را در خود دارد و جاکارتا پایتخت این کشور دومین شهر پرجمعیت جهان است، تولید ناخالص اندونزی بیشتر از 15/1 تریلیون دالر در سال است و یکی از قدرت های منطقه به شمار می رود ضمن اینکه در حوزه آسیا-پاسفیک یا اندو- پاسفیک قرار دارد که از چشم اندازهای بزرگ جهان غرب است چون هند بزرگترین جمعیت جهان را دارد و یک بازار بسیار مساعد و یک متفق مناسب برای غرب می باشد.

باقریان عنوان کرد: ایران به دنبال توافق های منطقه ای در بخش های تجاری، توریسم و بسیاری موارد دیگر است ضمن اینکه امروز قویتر از هر زمان دیگری است مخصوصا که یک آبراه بین المللی را هم در اختیار گرفته و ناوگروه ایرانی هم به تازگی از سفر دور دنیا بازگشته است. به هر صورت اندونزی جمعیت زیاد و نیازهای فراوانی دارد و در برخی پیمان های منطقه ای هم حضور دارد که می تواند ایران را نیز به سمت این پیمان ها بکشاند.

این کارشناس سیاسی در مورد اشاره رئیسان جمهوری اسلامی ایران و اندونزی به اوضاع افغانستان هم گفت: خواست ایران تعالی افغانستان و مردم این کشور و استفاده آنان از نعمت های بالقوه و خدادادی و حضور افغانستان به عنوان یک دولت تائید شده و مستقل در سپهر بین الملل است و تلاش می کند که هرچه زودتر در افغانستان یک نظام سیاسی برقرار شود.

باقریان یاد آور شد: پیمان هایی در بین کشورهای مختلف شکل گرفته و در حال شکل گیری است که بعضا برخی موضوعات مانند تجارت را در بین خود محدود می کنند و به گونه ای جهان به سمت بلوک بندی هایی پیش می رود و افغانستان هم در همان بلوکی خواهد بود که کشورهایی مانند ایران، اندونزی و پاکستان در آن قرار می گیرند و ارتباط با افغانستان با وسعت خاک و ظرفیت های بالقوه ای که دارد برای ایران مهم است.

وی افزود: از طرف دیگر بلوک غرب به دنبال ایجاد ناامنی در بلوک های دیگر است و یکی از کشورهایی که می تواند برای این هدف مورد استفاده قرار بگیرد افغانستان است. بنا بر این کشورهای منطقه برای حفظ ثبات، استقلال و امنیت در منطقه مجبورند مساله افغانستان را مورد توجه قرار دهند.

 

کلیدواژه