جوزا 07, 1402 12:55 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: خروج غیر مسوولانه نیروهای امریکایی از افغانستان در کنار تحمیل هزینه ایی برای دولت امریکا مشکلات زیادی برای مردم افغانستان به بار آورد.

سید حسین هادی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در خصوص اعلام مجلس سنای امریکا پس از بررسی اسناد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مبنی بر اینکه جو بایدن هنگام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به هشدار دیپلمات ها توجهی نکرده، اظهار داشت: این موضوع نشان می دهد که این نوع از خروج غیر مسوولانه و هزینه بار بوده است.

وی افزود: بررسی اسناد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان توسط سنا به این سادگی ها انجام نشده بلکه تقاضاها از طرف سناتوران امریکایی بسیار جدی و در چندین مرحله بوده تا دولت امریکا مجبور شده این اسناد را در اختیار سناتوران قرار دهد و این نشان می دهد که مسایلی وجود داشته که باید مشخص شود و آشکار شده که این خروج غیر مسوولانه بوده است. این نوع از خروج نه تنها برای امریکایی ها هزینه داشت و مشکلاتی به بار آورد بلکه باعث مشکلات زیادی برای مردم افغانستان هم شد.

به گفته این کارشناس سیاسی مساله دیگر این است که جو بایدن رئیس جمهوری امریکا به هشدارهای دیپلمات های امریکا در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان توجه نکرده و بر اساس تصمیم خود عمل کرده است. او حتی از زمانی که معاون باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق امریکا بود حضور نیروهای امریکایی در افغانستان را یک حضور غیر منطقی و غیر ضروری می دانست به همین دلیل هم می خواست این نیروها هرچه زودتر از افغانستان خارج شوند و حتی به دنبال خروج مسوولانه هم نبود.

وی تصریح کرد: به همین خاطر هم این خروج غیر مسوولانه از افغانستان انتقادهایی را به دنبال داشت هم از طرف مردم افغانستان و هم از طرف جامعه جهانی و سازمان های مختلف و همچنان سناتوران امریکایی.

هادی عنوان کرد: دولت امریکا بر اساس توافقنامه ای که بین امریکا و طالبان در قطر امضا شد اقدام به خروج نیروهای خود از افغانستان کردد ضمن اینکه در این خروج دچار سراسیمگی شد چنانکه برخی از مسوولان سابق نظامی افغان هم گفته اند که خروج نیروهای امریکایی و تحویل مناطق مختلف افغانستان به طالبان بر اساس همان توافقنامه بوده و امکان جنگ با طالبان وجود نداشته و حتی در مناطقی که اقدام به جنگ می شد، جلو آن گرفته می شد.

این کارشناس افغان اظهار کرد: از طرف دیگر خود امریکایی ها هم نمی توانستند پیش بینی کنند که خروج نیروهایشان از افغانستان به این صورت ناگهانی انجام می شود، آنان معتقد بودند که طالبان در افغانستان روی کار می آیند اما روند آن زمانبر است نه اینکه ولایت های بزرگ و کابل به سرعت سقوط کنند و رئیس جمهوری سابق هم فرار کند. این سرعت سقوط سبب بروز یک بی نظمی و دستپاچگی بین نیروهای ناتو از جمله نیروهای امریکایی شد.

وی با اشاره به اظهارات برخی مقامات امریکایی از جمله زلمی خلیلزاد نماینده سابق امریکا در امور افغانستان مبنی بر اینکه مسوولان حکومت قبلی افغانستان برای جلوگیری از سقوط باید از امریکا درخواست کمک می کردند، عنوان کرد: زمین و هوای افغانستان در اختیار امریکا بود و امریکایی ها می دیدند که شهرهای افغانستان یکی پس از دیگری سقوط می کنند پس اگر می خواستند می توانستند کمک کنند اما آن ها به هیچ عنوان بنای ادامه همکاری با حکومت سابق افغانستان و حفظ آن را نداشتند.

هادی یاد آور شد که حتی از حدود یک و نیم سال قبل از سقوط حکومت قبلی افغانستان هم شاهد خودداری نیروهای امریکایی و ناتو از جنگ با طالبان بودیم و طالبان فقط با نیروهای حکومت افغانستان می جنگیدند نه با نیروهای امریکایی و ناتو.

وی اضافه کرد: طرح این مسایل از طرف زلمی خلیلزاد هم بیشتر برای این است که به فراموشی سپرده نشود در حالیکه فقط دستورات مقامات بالای امریکایی را اجرا می کند و هیچ گاه به منافع افغانستان و مردم این کشور فکر نکرده و نمی کند.

 

کلیدواژه