جوزا 07, 1402 13:43 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: موضوع تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان به لحاظ مفهومی و محتوایی مورد اختلاف جامعه جهانی و حکومت طالبان است.

رمضانعلی فصاحت در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: طالبان معتقدند از آنجا که به ترکیب بدنه اداری حکومت قبلی دست نزده اند و فقط سران حکومت فرار کرده اند، اگر حکومت قبلی فراگیر بوده پس حکومت فعلی هم فراگیر است، اما جامعه جهانی معتقد است طالبان به ترکیب قومی، مذهبی، حزبی و جنسیتی در حکومت توجهی نکرده پس این حکومت فراگیر نیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در چهارمین نشست نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی در تاشکند ازبکستان برای افغانستان، بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان و لغو محدودیت های حکومت طالبان علیه زنان در افغانستان تاکید شده، عنوان کرد: بحث حکومت فراگیر و حکومت جامعی که بتواند از تمام اقوام افغانستان نمایندگی کند از موضوعات اساسی و چالشی بین جامعه جهانی و حکومت طالبان است.

وی افزود: توافقنامه دوحه قطر بر سر مسایل و مواردی بین طالبان و امریکا به امضا رسید که بخش هایی عملی شده و بخش های دیگری از سوی دو طرف عملی نشده و هرکدام طرف دیگر را متهم به نقض این توافقنامه می کند. به عنوان مثال حکومت طالبان جامعه جهانی و به ویژه امریکا را متهم می کند که حاکمیت ملی افغانستان را در نظر نگرفته و بارها هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی بر فراز افغانستان دیده شده اند، چنانکه هدف قرار دادن ایمن الظواهری رهبر سابق شبکه القاعده در کابل توسط هواپیمای بدون سرنشین امریکایی این ادعای طالبان را ثابت می کند هرچند ادعای حضور گروه های تروریستی در افغانستان را هم ثابت می کند.

به گفته این کارشناس سیاسی اما ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان مورد اختلاف هر دو طرف است، به لحاظ مفهومی طالبان حکومتی را که تشکیل داده اند جامع و فراگیر می دانند اما امریکا و جامعه جهانی آن را فراگیر نمی دانند. منظور جامعه جهانی از تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان هم فراگیری قومی، سیاسی، جنسیتی و مذهبی است.

فصاحت عنوان کرد: اگرچه طالبان تعدادی از افراد را به عنوان نمایندگان دیگر اقوام در کنار خود دارند اما از آنجا که بر اساس ایدئولوژی طالبان عمل می شود احزاب و گروه های مخالف با تفکر طالبان در این نظام نقش ندارند از نظر قومی هم در راس قدرت و ساختارهای اساسی نمایندگان اقوام دیگر حضور ندارند، از نظر مذهبی نیز وضعیت همینگونه است و از نظر جنسیتی هم هیچ زنی در کابینه طالبان و بخش های مهم و کلیدی وجود ندارد پس از نظر جامعه جهانی این نظام فراگیر نیست.

این کارشناس افغان بیان داشت: طالبان هم ادعای خود را در خصوص فراگیر بودن حکومت درست می دانند و می گویند کسانی که در حکومت قبلی بودند و فرار کردند تعداد بسیار اندک و در واقع سران حکومت بودند اما در بدنه حکومت همچنان افرادی از اقوام مختلف حضور دارند و طالبان بدنه حکومت را دستکاری نکرده اند و به صورت سابق باقی گذاشته اند. به این ترتیب طالبان بر بحث مفهومی و جامعه جهانی بر بحث محتوایی مساله حکومت فراگیر اصرار دارند.

وی اظهار کرد: بحثی هم که در تاشکند مطرح شده بیشتر جنبه توصیه ای دارد و طالبان الزامی ندارند که به خواسته های جامعه جهانی تن بدهند، از ابتدای روی کار آمدن طالبان این مسایل از سوی طرف های مختلف و در زمان ها و مکان های مختلف مطرح شده اما طالبان هنوز نسبت به این مساله تمکین نکرده اند زیرا این مسایل نیاز به ضمانت اجرایی و قوه قهریه دارد و اینکه مشخص شود در صورت تخلف چه اقدامی باید انجام شود. به نظر می رسد که امریکا هم در رابطه با این مساله برخورد جدی نمی کند زیرا بر سر مسایل دیگری با طالبان به توافق رسیده است.

فصاحت در خصوص نگرانی های امنیتی جامعه جهانی در رابطه با افغانستان و تهدید از این کشور علیه کشورهای دیگر هم گفت: بحث استفاده نشدن از خاک افغانستان علیه منافع کشورهای همسو با غرب و کشورهای همسایه و مبارزه با تروریسم در افغانستان یکی از محورهای توافق بین امریکا و طالبان بوده است اما در حوزه سیاست هر کشور و گروه به دنبال دستیابی به منافع خود است و منافع سبب می شود که سیاست اعمالی بسیاری از کشورها و گروه ها با سیاست اعلامی شان متفاوت باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان اعلام می کنند که کشورهای دیگر از خاک افغانستان مورد تهدید قرار نمی گیرند و هیچ گروه تروریستی در این کشور فعال نیست، اگرچه ممکن است طالبان با گروه های تروریستی در داخل افغانستان مبارزه هم کرده باشند اما اینکه هیچ گروه تروریستی فعالی در افغانستان نباشد و حمایتی از آن ها نشده باشد مورد تردید است. بنابراین در صورتی که دو طرف با ذهنیت مثبت نسبت به هم پیش نروند مشکلات ادامه خواهد داشت.

 

کلیدواژه