جوزا 08, 1402 10:03 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: تلاش های خصمانه دشمنان برای خدشه دار کردن روابط جمهوری اسلامی ایران و حکومت طالبان با درایت مسوولان دو طرف خنثی می شود.

داکتر علی واحدی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به انتشار خبرهایی از وقوع درگیری بین مرزبانان حکومت طالبان و جمهوری اسلامی ایران در مرز زابل اظهار داشت: با درایت مسوولان دو طرف به سرعت به این مساله رسیدگی و درگیری متوقف شد و آرامش هم در دو طرف مرز برقرار است.

وی افزود: چنین اتفاقاتی بر اساس برداشت های نادرست به صورت نادر رخ می دهد اما رسانه های معاند و دشمنان جمهوری اسلامی ایران و طالبان در کمین هستند که روابط دوستانه دو کشور اسلامی را خدشه دار کنند اما با تدبیر مسوولان دو طرف مذاکراتی انجام شده و مشکل برطرف شده است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از گذشته های دور روابط دوستانه برقرار بوده و پس از سقوط حکومت قبلی در افغانستان و شکست امریکا و با روی کار آمدن حکومت طالبان، جمهوری اسلامی ایران با توجه به نیازهایی که ملت افغانستان داشت و کمک هایی که طالبان برای تامین امنیت نیاز داشتند، کمک فراوان کرد و روابط نزدیکی هم بین مسوولان دو طرف برقرار بوده است.

واحدی اظهار کرد: به نظر می رسد که پشت پرده وقوع چنین حوادث زودگذر، امریکا، رژیم صهیونیستی، منافقین و معاندین دو کشور اسلامی قرار دارند که می خواهند قضیه را بزرگنمایی کنند و دو کشور را مخالف یکدیگر نشان دهند که حقیقت ندارد زیرا دو ملت افغانستان و ایران باهم برادرند و دو حکومت باهم همکارند به همین دلیل هم مشکلات به وجود آمده به زودی رفع می شود.

وی اضافه کرد: در شرایط موجود دشمنان و به ویژه امریکا در کمین هستند و از آنجایی که به ویژه با جمهوری اسلامی ایران خصومت دیرینه دارند، می خواهند روابط این کشور اسلامی را با دیگر کشورهای اسلامی دچار تنش کنند و در این زمینه تبلیغات راه بیندازند در حالیکه حقیقت این نیست و پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان روابط ایران و افغانستان در بخش های مختلف در سطح عالی و دوستانه بوده است.

 

کلیدواژه