جوزا 10, 1402 13:08 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان اوضاع آنگونه که پاکستانی ها تصور می کردند پیش نرفت و طالبان مطیع پاکستان باقی نماندند.

مصطفی علیزاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: پاکستانی ها بر این تصور بودند که طالبان پس از قرار گرفتن در قدرت در افغانستان همچنان گوش به فرمان آن ها خواهند بود اما اینگونه نشد و این آن ها را نگران کرده است.

وی با اشاره به اظهارات بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان در کمیته روابط خارجی سنای این کشور و اینکه گفته اگر تهدیدهای تروریستی از طرف حکومت طالبان و جهان جدی گرفته نشود پیامدهای فاجعه باری به دنبال خواهد داشت و از حکومت طالبان هم خواسته با گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان مقابله کند، عنوان کرد: پاکستان از کشورهایی است که همواره به دنبال تامین منافع خود در خاک افغانستان بوده، برایش فرقی هم نمی کند که چه حکومتی در افغانستان روی کار باشد، طالبان یا غیر از طالبان، آن ها به دنبال تامین منافع خود هستند.

به گفته این استاد دانشگاه با روی کار آمدن طالبان در افغانستان پاکستانی ها گمان می کردند که بیش از گذشته می توانند با حکومت در افغانستان روابط داشته باشند و منافع خود را در این کشور تامین کنند و هر دستوری که بدهند طالبان می پذیرند غافل از اینکه طالبان تا حدودی در سیاست خارجی خود مستقل عمل می کنند.

این کارشناس سیاسی یاد آور شد که اخیرا روابط برخی کشورهای همسایه افغانستان به ویژه پاکستان با طالبان به تیرگی گراییده، حملات انفجاری و تروریستی هم در پاکستان افزایش یافته و بر اساس دیدگاه پاکستانی ها رابطه نزدیکی بین حکومت طالبان و تحریک طالبان پاکستانی وجود دارد، مقامات پاکستانی هم نگران فروپاشی دولت پاکستان مانند آن چیزی هستند که در افغانستان رخ داد و طالبان بر سر کار آمدند ضمن اینکه اوضاع در افغانستان نیز آنگونه که پاکستانی ها فکر می کردند پیش نرفت.

علیزاده در مورد خواست وزارت خارجه پاکستان از حکومت طالبان برای مقابله با تحریک طالبان پاکستان هم گفت: پاکستان تلاش کرده حکومت طالبان را قانع کند که روابط خود را با تحریک طالبان پاکستان قطع کند اما به توفیقی در این زمینه دست نیافته بنابراین پاکستان تغییراتی در سیاست خارجی خود ایجاد خواهد کرد. با همه این ها حضور طالبان بر سر قدرت در افغانستان به نفع پاکستان است.

این کارشناس افغان در مورد عملکرد حکومت طالبان برای مبارزه با گروه های تروریستی به عنوان یکی از شروط جامعه جهانی برای کسب مشروعیت طالبان هم بیان داشت: اگر کسب مشروعیت برای طالبان مهم می بود در اوایل روی کار آمدن خود روابط خوبی با کشورهای همسایه برقرار می کردند. حدود دو سال از حکومت طالبان گذشته و آنان تاکنون نتوانسته اند خواسته های جامعه جهانی را برآورده کنند، در عین حال به دنبال کسب مشروعیت و به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی هستند.

وی اضافه کرد: در رابطه با بحث مشروعیت نکته مهم آن است که طالبان ابتدا باید برای کسب مشروعیت داخلی تلاش کنند چون مبنایی برای مشروعیت بین المللی است. از سوی دیگر امروز گروه های تروریستی متعددی مانند داعش در حال سربازگیری در افغانستان هستند که طالبان هم اقداماتی علیه آن ها انجام داده اند و به زعم خودشان آن ها را سرکوب کرده اند اما حضور و فعالیت تحریک طالبان پاکستانی و گروه داعش در افغانستان باعث نگرانی کشورهای همسایه است که این نگرانی ها باید برطرف شود.

 

کلیدواژه