جوزا 11, 1402 15:43 Asia/Kabul

رئیس حزب عدالت و توسعه افغانستان گفت: صاحبنظر بودن حضرت امام خمینی (ره) در فقه و سیاست توأمان در کنار ویژگی های دیگر توانست ایشان را به عنوان یک رهبر برجسته و موفق در جهان اسلام و در عصر کنونی مطرح کند.

داکتر سید جواد حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) دارای یکسری ویژگی های منحصر به فرد بود که این ویژگی ها ایشان را به یک شخصیت بی نظیر در جهان معاصر اسلام تبدیل کرد.

وی افزود: از مهمترین ویژگی های حضرت امام خمینی (ره) عالم بودن و صاحبنظر بودن در فقه و سیاست توأمان بود در حالیکه هر کسی نمی تواند این کمالات را به صورت کامل در خود داشته باشد. ایشان هم یک مجتهد بود و هم یک سیاستمدار و این دو ویژگی در کنار ویژگی های دیگر باعث شد که امام (ره)یک سیاست قاطع داشته باشد و از همان روزهای نخست که انقلاب اسلامی را آغاز کرد با وجود مشکلات فراوان با قاطعیت تمام، اعتماد به نفس و عزت نفس منحصر به فرد پیش رفت و با یاری ملت ایران آن را به پیروزی رساند.

به گفته این کارشناس افغان به این ترتیب پیروزی انقلاب اسلامی ایران موج بزرگی از بیداری جهان اسلام و آزادیخواهان جهان را درپی داشت.

حسینی در رابطه با تاثیر حرکت امام خمینی (ره) بر حرکت های استکبار ستیزانه در جهان و به ویژه افغانستان هم گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکسری حرکت های آزادیخواهانه و انقلاب های مردمی و اسلامی را در کشورهای مختلف و از جمله افغانستان شاهد بودیم. در افغانستان پس از شهادت شهید سید اسماعیل بلخی از مبارزان مسلمان علیه حکومت های استکباری شاهی، جای خالی حرکت های انقلابی و روشنفکری احساس می شد و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران حرکت هایی که از گذشته ها در افغانستان آغاز شده و به سردی گراییده بود دوباره تقویت شد.

وی اضافه کرد: گروه های متعدد جهادی و سیاسی در افغانستان از فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) روحیه می گرفتند، عملا هم از طرف جمهوری اسلامی ایران حمایت می شدند و تاثیرات این حمایت ها مشهود بود و منجر به شکست ابرقدرت شرق یعنی شوروی در افغانستان شد.

 

کلیدواژه