جوزا 14, 1402 11:42 Asia/Kabul

معاونت آموزشی جامعه النور الاسلامیه تشکیل امت واحده اسلامی، دشمن شناسی و حمایت از فلسطین را از موضوعات اساسی مورد تاکید حضرت امام خمینی (ره) به عنوان یک شخصیت تاثیرگذار جهانی دانست.

مولوی محمد یعقوب سامانی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری گفت: حضرت امام خمینی (ره) به عنوان یک عالم دینی وظیفه خود را به معنای واقعی انجام داد یعنی رهبری و هدایت امت اسلامی را به شیوه پیامبر گرامی اسلام (ص) به انجام رساند زیرا علماء وارثین پیامبران هستند و پیامبران هم رهبری و هدایت امت را در زمینه دین و دنیا به عهده داشتند.

این عالم دینی اظهار داشت: امام خمینی (ره) زمانی که وارد عرصه شد اعلام کرد که علمای دینی نباید تک بعدی عمل کنند بلکه باید تمام ابعاد زندگی را با دین پوشش دهند. ایشان همواره از امت محوری و امت واحده اسلامی صحبت می کرد، لفظ امت را بسیار به کار می برد و تاکید داشت که باید به دنبال تمدن اسلامی و جهان شهری باشیم که تمام مسلمانان در آن با وحدت کلمه در کنار هم زندگی کنند.

وی افزود: تاکید دیگر امام خمینی (ره) شناخت دشمن مشترک بود که آن را معرفی هم کرد و آن صهیونیسم و رژیم اسرائیل بود البته پیش از امام (ره) نیز بزرگانی از این دشمن مشترک یاد کرده بودند اما هیچ کس مانند امام بزرگوار به صراحت لهجه و با قدرت به آن اشاره نکرده بود.

سامانی عنوان کرد: زمانی دشمن مشترک را می شناسیم که امت واحده را درک کرده باشیم و به طور کلی هر زمانی که از دشمن مشترک و امت واحده اسلامی بحث می شود به یاد حضرت امام خمینی (ره) می افتیم.

این عالم دینی همچنان گفت: موضوع دیگر مورد تاکید امام (ره) فلسطین است، ایشان فلسطین را نماد اسلام و مقاومت معرفی کرد و هرگاه بحثی از فلسطین می شود سخنان امام خمینی (ره) در اذهان متبادر می شود.

سامانی در مورد تاثیر اندیشه های امام خمینی (ره) بر مردم مسلمان افغانستان و جهاد آنان هم گفت: اندیشه های بزرگوارانی مانند امام خمینی (ره) که در سطح جهانی مطرح می شود حتما در سطح جهان طرفدارانی پیدا می کند چنانکه اندیشه امام خمینی (ره) در افغانستان و جهاد مردم این کشور تاثیر خاص خود را داشت به ویژه به خاطر همسایگی و همزمانی جهاد مردم افغانستان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران.

وی اضافه کرد: اندیشه حضرت امام خمینی (ره) نه تنها در جهان اسلام مورد توجه قرار گرفت بلکه ایشان به عنوان یک رهبر آزادیخواه جهانی مطرح شد و آزادیخواهان جهان از هر قوم، ملیت و دینی ایشان را قبول داشتند.

 

کلیدواژه