جوزا 14, 1402 13:16 Asia/Kabul

روحانی و فعال فرهنگی- اجتماعی افغان گفت: شاخصه برجسته حضرت امام خمینی (ره) در بعد سیاسی توجه به سیاست الهی،پیشبرد و تفکیک آن از سیاست شیطانی و سیاست حیوانی بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید نور احمد مبارز مسوول دفتر نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان در قم در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: امام خمینی (ره) سیاست را به سه دسته تقسیم کرد؛ سیاست شیطانی، سیاست حیوانی و سیاست الهی.

وی افزود: در بحث سیاست شیطانی، نقل است که وقتی ساواکی ها امام (ره) را دستگیر کردند به ایشان گفتند سیاست یعنی دروغ، خدغه، فریب و نیرنگ و شما آن را رها کنید و کار شما نیست. حضرت امام (ره) پاسخ داد من با این سیاست شما کاری ندارم، پس از رهایی دوباره در مدرسه فیضیه سخنرانی کرد و باز ایشان را دستگیر کردند و گفتند شما که گفتید به سیاست کاری ندارید. امام هم پاسخ داد من با آن سیاست شیطانی که بر اساس دروغ و نیرنگ باشد کاری ندارم و به سیاست الهی کار دارم.

به گفته این روحانی افغان در بحث سیاست حیوانی هم این مثال گویا است که حیوان زمانی که گرسنه است صدایش بلند می شود و وقتی خوراک به او داده شود دیگر ساکت می شود. سیاست عده ای در جامعه اینگونه است و زمانی که خودشان تامین باشند و مشکلی نداشته باشند ساکتند و به فکر جامعه، مظلومان و مستضعفان نیستند.

مبارز عنوان کرد: دسته دیگر همان سیاست الهی و جدا نبودن دین از سیاست است و زمانی که بر اساس این تفکر پیش برویم عدالت خواهی، آزادیخواهی، استقلال، مردم سالاری، قانونمداری، وحدت بین مسلمانان، درک مصالح اسلام و مسلمین، دعوت جهانیان به اسلام و گسترش آن و دفاع از مظلومان و محرومان جامعه مورد پیگیری و مطالبه قرار می گیرد و امام (ره) این سیاست را دنبال می کرد.

این کارشناس افغان نامگذاری هفته وحدت توسط امام خمینی (ره) را از یادگارهای خوب ایشان دانست و گفت: روش ایشان برآمده از آموزه های دینی و قرآنی است، در صورتی که مسلمانان وحدت داشته باشند تمام مشکلات آن ها حل می شود و دلیل وجود مشکلات در جوامع اسلامی بی توجهی به این مسایل است.

مبارز یکی از راه های شناخت شخصیت و راه و روش حضرت امام خمینی (ره) برای نسل جوان، علماء، دانشمندان و دانشگاهیان را مطالعه در رابطه با این موارد و تبیین آن دانست.

وی اضافه کرد: اندیشه های امام خمینی (ره) شامل اندیشه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی است که هر کدام جداگانه نیاز به تشریح دارد اما در باب اندیشه سیاسی ایشان آنچه مهم است اینکه دین را از سیاست جدا نمی دانست و هرگاه سیاستمداران، علما و مردم دین را از سیاست جدا ندانند در سیاست خدعه، دروغ و نیرنگ وجود ندارد و عدالت سیاسی و اجتماعی تامین می شود.

 

کلیدواژه