جوزا 18, 1402 13:45 Asia/Kabul

معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان گفت: سازمان ملل متحد تحت تاثیر و فشار قدرت های بزرگ کمک های خود را به افغانستان کاهش داده است.

داکتر عبداللطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: قدرت هایی که نتوانستند از طریق نظامی در افغانستان به اهداف خود دست پیدا کنند اکنون از طریق اعمال فشار سیاسی، امنیتی و اقتصادی تلاش می کنند به مقاصد سیاسی خود برسند، سازمان ملل متحد هم در مواردی تحت فشار قرار دارد و این باعث می شود سطح کمک های این سازمان کاهش پیدا کند که این مساله مردم افغانستان را با آسیب مواجه می کند.

وی افزود: کاهش کمک های سازمان ملل متحد تاثیرات منفی بر وضعیت زندگی و معیشت مردم افغانستان می گذارد به همین دلیل از این سازمان تقاضا می کنیم کمک های خود را به مردم افغانستان کاهش ندهد و مسوولیت جهانی و انسانی خود را نسبت به مردم افغانستان ادا کند، این مردم  بیش از هر زمان دیگری به کمک نیاز دارند و کمک های بشردوستانه می تواند تا حدودی مشکلات معیشتی آنان را کاهش دهد.

این مقام حکومت طالبان گفت: نهادهای بین المللی و از جمله سازمان ملل متحد باید وضعیت نابسامان مردم افغانستان را از نظر اقتصادی و معیشتی درک کنند و حکومت طالبان هم از نهادهای بین المللی و مدد رسان می خواهد که در این شرایط حساس و تاریخی مسوولیت خود را انجام دهند و نگذارند مردم افغانستان در تنگناهای معیشتی قرار داشته باشند.

نظری عنوان کرد: افغانستان به صورت ناعادلانه تحریم شده و دارایی های مردم این کشور خلاف اصول حقوق بین الملل بلوکه شده و این مردم از نظر معیشت وضعیت دشواری را می گذرانند پس نهادهای بین المللی باید مسوولانه برخورد کنند و کمک های خود را به مردم افغانستان ادامه دهند.

معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان در رابطه با برنامه های این حکومت برای رفع مشکلات اقتصادی هم گفت: برنامه های استراتژیک و مشخصی در این زمینه و ایجاد اشتغال وجود دارد که راه اندازی پروژه های کلان اقتصادی، اشتغال زایی برای جوانان، تقویت بخش خصوصی و صنایع متوسط و کوچک از جمله برنامه ها برای ایجاد گشایش در وضعیت اقتصادی مردم افغانستان است.

وی اضافه کرد: همچنان تلاش می شود موقعیت ترانزیتی و تجارت افغانستان ارتقاء پیدا کند و از طریق تجارت و داد و ستد با کشورهای همسایه و منطقه وضعیت اقتصادی مردم افغانستان بهبود پیدا کند.

 

کلیدواژه