جوزا 20, 1402 14:54 Asia/Kabul

رئیس حزب بیداری فلاح افغانستان گفت: حکومت طالبان باید باب مذاکره و تفاهم را به روی همه گروه های مخالف افغانستانی باز کند.

محمد یاسین حبیب در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: حکومت طالبان در صورتی می تواند دوام پیدا کند که رضایت مردم را جلب کند، گروه های مخالف را دعوت به مذاکره و تفاهم نماید، چهره های خوش سابقه و خوشنام از تمام اقوام  را در حکومت جای داده و حکومتی فراگیر تشکیل دهد.

وی با اشاره به سفر سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان به ولایت های شمالی افغانستان و اینکه در نشستی در ولایت بلخ گفته جنگ راه حل نیست و مشکلات باید از طریق گفت و گو حل شود، عنوان کرد، این نکته ای است که همواره از سوی کارشناسان مورد تاکید بوده، به رهبران حکومت طالبان هم توصیه می شود که باب مذاکره را حتی به روی آن دسته از گروه هایی که در حال مبارزه مسلحانه با طالبان هستند باز کند زیرا ممکن است این گروه ها هم کم کم مورد حمایت کشورهایی قرار بگیرند که مخالف حکومت طالبان هستند.

به گفته این فعال سیاسی بهتر است طالبان همه گروه های مخالف خود را دعوت به مذاکره کنند زیرا طرفین جنگ مسلمان و افغانستانی هستند و جنگ به همه طرف ها آسیب می رساند بنابراین همه طرف ها باید راه مذاکره و تفاهم را در پیش بگیرند و رهبران طالبان هم زمینه مذاکره بین الافغانی و تفاهم را فراهم کنند.

حبیب با اشاره به اظهارات سراج الدین حقانی در نشستی در جوزجان مبنی بر اینکه دشمنان افغانستان تلاش می کنند به طرق مختلف این کشور را تجزیه و در میان اقوام مختلف تفرقه ایجاد کنند و اینکه مردم در برابر دشمنان متحد باشند، اظهار کرد: بر اساس شواهد موجود به نظر می رسد کشورهای غربی بسیار علاقه مند تجزیه کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و ایران هستند و حتی طرح هایی ارایه می کنند تا کشورهای مسلمان و به ویژه این سه کشور اسلامی را دچار نابسامانی و تجزیه کنند که مسلمانان باید در این زمینه هوشیار باشند و نقشه های دشمنان را خنثی کنند.

رئیس حزب بیداری فلاح افغانستان در مورد درخواست حقانی از مردم افغانستان برای حمایت از حکومت طالبان گفت: تاکید حقانی بر اینکه نظام بدون حمایت مردمی تداوم پیدا نمی کند یک واقعیت عینی است، او متوجه است که مردم از بسیاری چهره های حکومت های گذشته متنفر هستند به این دلیل به دنبال کسب حمایت مردمی است اما سران طالبان بدانند باید که بزرگان، ساستمداران، فعالان و کادرهای خوش سابقه و خوشنام را از اقوام مختلف که در داخل افغانستان و خارج از این کشور هستند وارد حکومت کنند تا حکومت فراگیر شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: مردم زمانی از حکومت حمایت خواهند کرد که شاهد چنین چیزی و حضور چهره ها و شخصیت های خوش سابقه و خوشنام از اقوام و طیف های مختلف در آن باشند.

 

کلیدواژه