از قصههای قرآنی تا اسطورههای شاهنامه؛ گفتوگوی پارستودی با یاسین احمدی درباره ایران
-
«یاسین احمدی»، دانشآموخته ادبیات نمایشی و مدیر فروش انتشارات نقشآذین
پارستودی- در خانهای که صدای قرآن مادر، بخشی از زندگی روزمره بود و شبهای رمضان با تلاوت آیات الهی معنا پیدا میکرد، ایدهای شکل گرفت که بعدها به تولید قرآنهای چندبعدی برای کودکان انجامید؛ ایدهای از دل ایمان، خانواده و دغدغه تربیت نسل جدید.
بهگزارش پارستودی،«یاسین احمدی»، متولد ۱۳۷۲، دانشآموخته ادبیات نمایشی و مدیر فروش انتشارات نقشآذین، از همان تجربههای ساده و صمیمی خانوادگی به مسیری رسید که امروز در آن تلاش میکند کودکان ایران را با قرآن، قصه، فرهنگ و هویت ایرانی پیوند بزند. او میگوید شبی در ماه مبارک رمضان، وقتی مادرش با «قلم هوشمند» برای نوهاش قرآن میخواند، این سؤال در ذهنش شکل گرفت که چرا کودکان نباید با زبان تصویر، صدا و تکنولوژی، شیرینی آیات قرآن را لمس کنند؟ همین دغدغه، آغاز تولید قرآنهای چندبعدی کودکانه شد؛ مسیری که بعدها به شاهنامههای سهبعدی و بازآفرینی قهرمانان ایرانی برای نسل امروز رسید. برای آشنایی بیشتر با این جوان ایرانی وبسایت پارستودی مصاحبهای با وی انجام داده است،که بخشهایی از آن را می خوانید:
* گروه سنی هدف چه گروهی بود و چه شخصیتهایی انتخاب شدند؟
گروه سنی کودک و نوجوان را برای این کار انتخاب کردیم. ما تاکنون شش عنوان «اسفندیارنامه»، «سهرابنامه»، «رستمنامه»، «ضحاکنامه»، «زالنامه» و «شاهنامه» را منتشر کردهایم.تلاش ما این بود که کودکان و نوجوانان بتوانند از سن پایین با قهرمانان و اسطورههای ایرانی آشنا شوند و آنها را بشناسند.
* شما چگونه و چه زمانی با شاهنامه آشنا شدید؟
وقتی یازدهساله بودم، در مدرسه جشن شب یلدا برگزار شد و در آن جشن، گروهی از بازیگران داستان رستم و سهراب را اجرا کردند.آن اجرا نخستین جرقه آشنایی من با تئاتر و شاهنامه بود و تأثیر عجیبی روی من گذاشت.بعدها، وقتی تحصیلاتم تمام شد، با دوستی نابینا رفتوآمد داشتم که کتابخانهای بسیار غنی داشت. من کتابها را برای او میخواندم و همانجا بود که بیشتر با شاهنامه آشنا شدم و به آن علاقه پیدا کردم. بعدها آن دوست عزیز برای درمان به خارج از ایران رفت. پیش از رفتن، به من گفت دو کتاب برای خودم بردارم. من شاهنامه را برداشتم و همچنین کتابی به نام «جستاری از زندگی حضرت فاطمه زهرا(س)» .آن دوست عزیز بعدها از دنیا رفت، اما این میراث برای من باقی ماند و من شروع کردم به خواندن بیشتر شاهنامه
* اگر بخواهید شاهنامه را در یک جمله تعریف کنید، چه میگویید؟
شاهنامه کتاب عشق و اخلاق است.بسیاری از آموزههای اخلاقی را میتوان از آن آموخت.
* چه شخصیتی از شاهنامه را خیلی دوست دارید؟
اسفندیار را خیلی دوست دارم.اسفندیار قهرمانی است که به نظرم در سایه مانده و آنطور که باید شناخته نشده است. من علاقه بسیار زیادی به این شخصیت دارم.
* ایران برای شما چه معنایی دارد و چرا اینقدر به آن تعلق خاطر دارید؟
به نظر من ایران تنها کشوری است که اینهمه تنوع زبانی، قومی، فرهنگی و اقلیمی را در خود جای داده است.در هر منطقه ایران هزاران افسانه محلی وجود دارد که بخشی از آنها ریشه در شخصیتهای واقعی دارند؛ انسانهایی که در حافظه تاریخی مردم به افسانه و اسطوره تبدیل شدهاند. من به ایران، تمدن و فرهنگ ایرانی افتخار میکنم. جهان باید فرهنگ و تمدن این سرزمین را بشناسد و هیچکس حق جسارت به چنین کشوری را ندارد.
* وقتی از ایران حرف میزنید، بیشتر از چه چیزی احساس غرور میکنید؟
ریشههای ایران را ببینید؛ ببینید تا کجا گسترده شده است. من از ایرانی حرف میزنم که ریشههای تمدن و فرهنگ آن بلخ و بخارا و عراق و مصر و بسیاری از سرزمینهای دیگر را دربر گرفته است. این برای من بسیار غرورانگیز و زیباست.
* به نظر شما زنان ایرانی، بهویژه زنان شاهنامه، چه ویژگیهایی دارند؟
من فکر میکنم قهرمانان اصلی فرهنگ این سرزمین در طول تاریخ، زنان ایران بودهاند. اگر شاهنامه را بخوانیم، میبینیم زنان آن فقط شخصیتهای حاشیهای نیستند، بلکه بسیاری از اتفاقهای مهم داستانها با حضور و تصمیم آنها شکل میگیرد.
* عشق را در شاهنامه چگونه یافتید؟
به نظرم عشق در شاهنامه فقط یک رابطه عاشقانه نیست، بلکه نوعی وفاداری، ایثار و مسئولیت است، مثل عشق رودابه.
* به نظر شما ریشه بسیاری از جنگها و دشمنیها با ایران چیست؟
به نظر من جنگ، حاصل حسادت، زیادهخواهی و ترس از ریشههای عمیق ملتهاست. فکر میکنم کشورهایی که خودشون رو ابرقدرت مینامند شاید خود را ابرقدرت بدانند اما ابرقدرتی بی ریشه هستند .
* شما خواندن چه کتابهایی را توصیه میکنید؟
شاهنامه، کتابهای تاریخ معاصر ایران و آثار جلال آلاحمد را پیشنهاد میکنم.
* چه آرزویی دارید؟
آرزو میکنم در جهانی زندگی کنیم که در آن بچهها، بچگی کنند؛ عاشقان، عاشقی؛ مادران، مادری؛ و جهان، جهانی رنگی، آرام و انسانی باشد.
* و کار بعدی که در دست دارید؟
ما پیش از جنگ رمضان، مجموعهای ششجلدی درباره خلیج فارس را در دست تولید داشتیم. این مجموعه شامل موضوعاتی چون تاریخ سیاسی خلیج فارس، اقوام و گونهها، زیستبوم، افسانهها، انسانهای ماندگار این خطه و شخصیتهایی چون رئیسعلی دلواری، شهید سردار تنگسیری و همچنین قدرت نظامی ایران در خلیج فارس است.امیدواریم بتوانیم این مجموعه را نیز بهصورت چندبعدی منتشر کنیم.
* چرا خلیج فارس را انتخاب کردید؟
اگر ایران را یک انسان در نظر بگیریم، خلیج فارس شناسنامه این انسان است.این شناسنامه آنقدر مهم و معتبر است که همه بهدنبال آن هستند.
* وطن از نظر شما یعنی چه؟
وطن یعنی «تن» و بالاتر از آن مگر داریم؟
ms