سفیر ایران در آلمان: نظم نوین جهانی جایی برای سلطهگری آمریکا ندارد
-
مجید نیلی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین
پارس تودی – سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان با تأکید بر پایان دوران سلطهگری و استعمار، گفت که نظم نوین جهانی بر پایه عدالت، احترام متقابل و گفتوگوی تمدنها شکل میگیرد و در چنین نظمی، جایی برای جنگطلبی، زورگویی و شعارهایی مانند «اول آمریکا» وجود ندارد.
به گزارش پارس تودی به نقل از ایرنا، مجید نیلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین در کنفرانس بینالمللی «پایان عصر ۵۰۰ ساله استعمار؛ در مسیر گفتوگوی تمدنها» تأکید کرد: اگرچه دوران استعمار بهصورت رسمی پایان یافته است، اما آثار و میراث تلخ آن همچنان بر ساختارها، روابط و مناسبات بینالملل سایه افکنده است.
وی افزود: نمونه آشکار این واقعیت، تداوم سیاستهای مداخلهجویانه و جنگطلبانه برخی مدعیان و میراثداران عصر استعمار است؛ از جمله تجاوز نظامی رژیم اسرائیل و ایالات متحده آمریکا علیه ایران، جنایت هولناک کشتار دانشآموزان دبستانی در میناب با موشک آمریکایی و نیز سکوت یا همراهی برخی حامیان آنان در برابر این جنایات جنگی.
نیلی با بیان اینکه جهان در حال حرکت به سمت نظمی جدید است، تصریح کرد: این نظم بر پایه «نه» به سلطهگری و زور و «آری» به نظمی مبتنی بر عدالت، احترام متقابل، گفتوگو و ارزشهای انسانی و تمدنی استوار خواهد بود.
وی تأکید کرد: بیتردید در چنین نظمی دیگر جایی برای شعارهایی چون «اول آمریکا» و یا «تهدید علیه تمدنهای اصیل چون ایران» نخواهد بود.