فروردین ۰۶, ۱۴۰۳ ۱۱:۴۰ Asia/Tehran
  • پروژه هاسبارا؛ پروپاگاندای اسرائیل برای فریب و ساکت‌سازی بین‌المللی
    پروژه هاسبارا؛ پروپاگاندای اسرائیل برای فریب و ساکت‌سازی بین‌المللی

پارس تودی- در حالی که اسرائیل درگیر تازه ترین دور جنایات و تجاوزات خود علیه مردم فلسطین است، روایت غالب که بیشتر در رسانه های جریان اصلی غربی منتشر می‌شود، همچنان به طور ضمنی به نفع اسرائیل شکل می‌گیرد.

هدف گفتمان رسانه‌های جمعی تا به اینجای کار این بوده که تحت عنوان بی‌طرفی، درگیری ها در قدس اشغالی را به عنوان «درگیری» بین «هر دو طرف» جلوه دهند و از این رو، بمباران بی‌رحمانه اسرائیل به غزه که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی شده را به عنوان اقدام «دفاع از خود» و در پاسخ به حملات حماس و استفاده آنها از «سپر انسانی» منطقی نشان دهند!

رژیم اسرائیل خوب می‌داند که ادراک، واقعیت را شکل می‌دهد. در حالی که این رژِیم، مشغول ارتکاب جنایات جنگی بدون هیچ گونه مجازاتی است، تنها در صورتی می‌تواند به اعمالش ادامه دهد که دستگاه پروپاگاندای قدرتمندی وجود داشته باشد که به کمک آن بتواند با محکومیت عمومی و همبستگی بین‌المللی با فلسطینی ها مقابله کند.

هاسبارا که در زبان عبری به معنی توضیح است، یک قالب پروپاگاندا در بستر دیپلماسی عمومی است و به مثابه پلی برای پیوند دادن جنگ اطلاعاتی رژیم اسرائیل با اهداف استراتژیک آن عمل می‌کند.

طبق نظام پروپاگاندای اسرائیل، دیپلماسی عمومی باید از نظر راهبردی به عنوان یک اولویت سیاست خارجی در نظر گرفته شود که به موجب آن تصویر مثبتی از اسرائیل در صحنه جهانی گسترش یابد، به خصوص با توجه به چالش‌هایی که این رژیم پس از زمان ایجاد خود در سال 1948 با آن مواجه بوده است.

در عصر مدرن، پروپاگاندای هاسبارا اغلب به شکل ویدیو، اینفوگرافیک و پست های فراگیر در رسانه های اجتماعی و هشتگ‌هایی است که توسط رژِیم اسرائیل منتشر و تبلیغ می‌شود.

هدف پروپاگاندای هاسبارا، تغییر ادراک و نگرش دیپلماتها، سیاستمداران و مردم از طریق رسانه‌های جمعی است و از طریق موسسات و سازمانهای رژیم، مراکز تحقیقاتی، دانشگاهها، ان جی اوها و غیره صورت می‌گیرد.

«سربازان زن» بخشی از تبلیغات رژیم صهیونیستی

 

در سال 2012، اسرائیل «عملیات ستون دفاعی» یا همان جنگ 8 روزه در نوار غزه را در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد. در طول عملیات، این رژیم بیشترین بهره برداری را از فضای رسانه‌ای آمریکا و اروپا کرد و برنامه پروپاگاندای هاسبارا خود را از طریق مرورگرها، الگوریتم‌های موتورهای جستجو و سایر مکانیسم‌های خودکار که محتوای ارائه شده به بینندگان را کنترل می‌کنند، در پیش گرفت.

در این فرآیند، اسرائیل روایتی از خود به عنوان قربانی بی‌گناه تروریسم فلسطینی ترسیم کرد، روایتی که با حق دفاع حاکمیتی در برابر حمله به موجودیت خود مطابقت داشت.

اسرائیل با هماهنگی سران غربی توانست شبکه های اجتماعی و پیام رسان‌های غربی را در خدمت پروپاگاندای خود در آورد و حجم بسیاری از پیام ها و کنش های ضد خود را سانسور کند

 

این امر، آغازگر تشدید تنش ها بود و بمباران شدید غزه را در پی داشت.

در سال 2014، در جنگ اسرائیل باردیگر علیه مردم غزه موسوم به «عملیات لبه حفاظتی» برنامه پروپاگاندای هاسبارا و تبلیغات رسانه‌ای اسرئیل به دلیل میزان خشم جهانی نسبت به جنایات آنها در غزه کارساز واقع نشد.

انتشار تصاویر تخریب و کشتار غیرنظامیان بیگناه در رسانه‌های اجتماعی توسط رژیم اسرائیل، تصمیم گیرندگان هاسبارا را مجبور کرد تلاشهای خود را در کمپین‌های روابط عمومی سازماندهی شده‌تر و تلاشها برای سفیدشویی جنایات خود در حال و آینده را دوچندان کنند.

در صورت شکست پروپاگاندای هاسبارا، اسرائیل آماده است تا استراتژی قدیمی خود را رو کند. از جمله این که خود را در برابر تروریسم تعریف کند و حماس را نماینده تروریسم در سطح جهانی عنوان کند.

اسرائیل همزمان با جنگ غزه یک ماشین عظیم برای فریب فضای بین المللی براه انداخته است

 

امروز، ما به طور مداوم شاهد این دوگانگی در رسانه‌های بین المللی هستیم. در راستای اجرای این نقشه، اسرائیل به عنوان یک بازیگر منطقی و بی گناه که توسط یک تهدید تروریستی و غیرمنطقی تحریک شده است شناخته شده و هر گونه انتقاد از اقدامات اسرائیل عملا حمایت از تروریسم معرفی می‌شود.

اما احتمالاً رایج‌ترین تاکتیک این است که هرگونه انتقاد از سیاست‌های اسرائیل، چه نقض حقوق بشر یا اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطین به یهودستیزی مرتبط شود.

یکی از تهدیدات استراتژیک برای اسرائیل در سال های اخیر، جنبش رو به رشد بایکوت، سلب سرمایه و تحریم (BDS) بوده است. مقامات اسرائیلی تلاش کرده‌اند کسانی را که از BDS حمایت می‌کنند به‌عنوان ضدیهود معرفی کنند وادعا کنند که با تروریسم مرتبط است، بویژه اینکه قوانین ضد BDS در ایالات متحده تصویب شده است.

در فضای مجازی و آنلاین، پروپاگاندای هاسابارا به شرکت‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی فشار می‌آورد تا تعریف جعلی که اتحادیه‌ی یادبود هولوکاست از یهودی‌ستیزی ارائه کرده اتخاذ کنند، که نتیجه آن چیزی نیست جز افزایش اتهامات یهودی‌ستیزی در برابر هرگونه انتقاد از اسرائیل.

در نهایت، هدف پروپاگاندای هاسبارا این است که تصویر مردمی «بدوی» از فلسطینیان ایجاد کند و تلاش دارد بیش از پیش چهره آنها را در اذهان مخاطبان غربی غیرانسانی جلوه داده و هرگونه اعتراض و انتقاد از اسرائیل را به خیال خود تلطیف کند.

عبارات کلیدی: هاسبارا چیست؟ پروپاگاندای اسرائیل، جنگ روانی اسرائیل، جنگ اسرائیل در غزه

کلیدواژه