چگونه صنعت سرگرمی آمریکا سکوت درباره غزه را رواج میدهد؟
-
چگونه صنعت سرگرمی آمریکا سکوت درباره غزه را رواج میدهد؟
پارستودی- هنرمندان، بازیگران و کارکنان تولید صنعت سرگرمی آمریکا میگویند: صنایعی که زمانی به بیان آزاد و خلاقانه اختصاص داشتند، اکنون همبستگی با فلسطین را سرکوب میکنند.
وبسایت «میدلایستآی» MiddleEastEye به تازگی در مطلبی به قلم «ویلیام جانسون» نوشت: از زمانی که اسرائیل علیه غزه اعلام جنگ کرد، هنرمندان، بازیگران و کارکنان تولید صنعت سرگرمی آمریکا اعلام کردهاند که یک کمپین هماهنگ توسط مدیران این صنعت برای خاموش کردن همبستگی با فلسطینیان تحت محاصره وجود دارد. به گزارش پارستودی، دهها نفر از فعالان عرصه هنر و سرگرمی در سطوح مختلف از بازیگران و هنرمندان گرفته تا طراحان صحنه، انیماتورها، آهنگسازان و فیلمنامهنویسان به «میدلایستآی» گفتهاند: به دلیل صحبت در مورد جنگ اسرائیل علیه غزه که از اکتبر ۲۰۲۳ جان حدود شصت هزار نفر را گرفته است، مجازات شدهاند.
این استدلال که دنیای سرگرمی از جمله هالیوود، به آزادی بیان و حمایت از مردم مظلوم پشت کرده است، اوایل امسال به طور کامل به نمایش گذاشته شد، زمانی که آکادمی علوم و هنرهای سینمایی از محکوم کردن حمله به «حمدان بلال» Hamdan Ballal، فیلمساز فلسطینی برنده اسکار، خودداری کرد. در ماه فوریه، نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن، بلال، یکی از کارگردانان مستند برنده اسکار «سرزمین دیگری نیست» را مورد حمله قرار داده و بازداشت کردند، حملهای که باسل آدرا، یکی از کارگردانان بلال، آن را «انتقام از ما به خاطر ساخت این فیلم» توصیف کرد.
با اینکه آکادمی اسکار تنها چند هفته قبل از آن، کار بلال را با جایزه اسکار به رسمیت شناخته بود، از محکوم کردن اقدامات اسرائیل خودداری کرد و تنها بیانیهای مبهم در مورد «گزارشهای خشونت» علیه بلال و محکوم کردن «خشونتهایی از این نوع در هر کجای جهان» منتشر کرد.
چند هفته بعد، گزارشهایی منتشر شد مبنی بر اینکه مدیران ارشد استودیوها تلاش کردهاند تا «ریچل زگلر» Rachel Zegler ستاره فیلم سفید برفی را به خاطر توئیتی در اوت ۲۰۲۴ که در آن نوشته بود «فلسطین را آزاد کنید» ساکت کنند. طبق گزارشها، امتناع زگلر از پس گرفتن بیانیه همبستگیاش، تهیهکنندگان فیلم را خشمگین کرد و آنها کمپینی عمومی علیه او به راه انداختند و زگلر را به خاطر فروش ضعیف فیلم در گیشه سرزنش کردند.
تلاش برای سرکوب صدای بلال و زگلر تنها دو نمونه اخیر از چگونگی همکاری دلالان قدرت در صنایع هنری و سرگرمی ایالات متحده با حامیان جنگ اسرائیل برای ایجاد سکوت است. ایجاد فضای ترس و سرکوب در صنعتی که ظاهراً به بیان آزاد و خلاقانه اختصاص دارد، نشان میدهد که صنعت هنر، ذاتاً، به همان اندازه که در تقویت خلاقیت مؤثر است، در تسهیل سرکوب نیز مؤثر است.
سرکوب از بالا
هنرمندان، بازیگران و کارکنان تولید صنعت سرگرمی آمریکا گفتند که سرکوب صداهای طرفدار فلسطین در هنر و سرگرمی از مدیران رده بالای شرکتها شروع میشود. پس از دههها، تولید فیلم و سریال عمدتاً تحت سلطه تعداد کمی از شرکتها از جمله آمازون، دیزنی و نتفلیکس است. همین عامل، پویایی هنرهای نمایشی را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. چند روز پس از حملات ۷ اکتبر، بیش از ۷۰۰ مدیر اجرایی و سلبریتی در نامهای سرگشاده از فعالان صنعت سرگرمی آمریکا خواستند تا «در حالی که اسرائیل اقدامات لازم را برای دفاع از شهروندان خود انجام میدهد، قاطعانه علیه حماس موضع بگیرند.» امضاکنندگان شامل مدیران ارشد وارنر رکوردز، الکترونیک آرتز، دیزنی، آتلانتیک رکوردز، پارامونت پیکچرز، نشنال جئوگرافیک و جمعی دیگر بودند. ماه بعد، در یکی از نمونههای بارز انتقام شرکتها از طرفداران فلسطین، «ملیسا باررا» Melissa Barrera، بازیگر، به دلیل پستهایش در رسانههای اجتماعی که از عملیات اسرائیل در غزه انتقاد میکرد، از نقش خود در فیلم «جیغ» که قرار بود در آینده اکران شود، اخراج شد.
چه کسی دستورات را اجرا میکند؟
تیمهای روابط عمومی و آژانسهای استعدادیابی بخشی از لایه میانی مدیریت هستند که اغلب وظیفه نظارت مستقیم و ساکت کردن هنرمندانی را بر عهده دارند که علیه جنگ اسرائیل علیه غزه صحبت میکنند. این لایه میانی شامل آژانسهای انتخاب بازیگر و روابط عمومی و همچنین مدیران و عواملی است که ظاهراً وظیفه آنها نمایندگی و حمایت از کارگران هنری در حین ساختن حرفه خود است. برای بازیگران و نویسندگان، این عوامل و مدیران برای یافتن کار یا حتی گرفتن مصاحبهها و تستهای لازم برای مبارزه برای یک شغل ضروری هستند. چندین بازیگر با مدیران و عواملی صحبت کردند که به آنها دستور داده شده بود علیه جنگ اسرائیل صحبت نکنند و بسیاری گفتند که از زمانی که شروع به صحبت در مورد فلسطین، عمدتاً در رسانههای اجتماعی، کردهاند، نمایندگی خود را از دست دادهاند. یک آهنگساز فیلم و تئاتر گفت که اندکی پس از شروع به انتشار پستهایی در مورد فلسطین، آژانس استعدادیابی آنها را کنار گذاشته است.
اتحادیهها علیه همبستگی
اتحادیههای هنر و سرگرمی تمایل دارند به عنوان شریک با مدیریت این صنعت فعالیت کنند، حتی زمانی که برنامه مدیریت شامل سرکوب صدای هنرمندان باشد. بر اساس شهادت کارگرانی که «میدلایستآی» با آنها صحبت کرد، رهبران اتحادیههای هنری در حوزه سرگرمی اغلب به عنوان شرکای کوچک در کار ساکت کردن هنرمندان طرفدار فلسطین عمل میکنند. یکی دیگر از اعضای انجمن بازیگران هالیوود (SAG) با تکرار این نظر گفت: «همبستگی در اتحادیههای هالیوود از بین رفته است.» به این ترتیب، خاموش کردن صداهای طرفدار فلسطین، عملکردی دوگانه برای مدیریت دارد، هم منتقدان جنگ اسرائیل را ساکت میکند و هم همبستگی هنرمندان در صنعت را تضعیف میکند.
وقتی اتحادیهها با امپریالیسم تبانی میکنند
اتحادیههای هالیوود مدتهاست که از اشغال اسرائیل و سرکوب فلسطینیها حمایت میکنند و اتحادیههای آمریکایی از زمان صدور اعلامیه بالفور در سال ۱۹۱۷ از اسرائیل حمایت کردهاند. این با حمایتی که AFL-CIO (بزرگترین فدراسیون اتحادیههای کارگری ایالات متحده) مدتهاست از امپریالیسم ایالات متحده، از جنگ ویتنام گرفته تا کودتای مورد حمایت آمریکا در شیلی، به طور گسترده نشان داده است، مطابقت دارد. سرکوب صداهای طرفدار فلسطین در هنر و سرگرمی - اگرچه از نظر شدت بیسابقه است - همانطور که یکی از اعضای گفت: "ابزاری تبلیغاتی برای امپریالیسم حتی فراتر از صهیونیسم است".
موج عظیم همبستگی
با وجود همه اینها و علیرغم تلاشهایی که در هر سطح از صنعت سرگرمی برای ایجاد سکوت در مورد نسلکشی اسرائیل انجام میشود، هر هنرمند، بازیگر و کارکنان تولید صنعت سرگرمی آمریکا که «میدلایستآی» با او صحبت کرده، در حال سازماندهی در حمایت از فلسطین است، چه در اتحادیه خود و چه با دیگر هنرمندان.
از زمستان، کارگران تئاتر از طریق «کارگران تئاتر برای آتشبس» سازماندهی شدهاند تا از «کارزار فلسطینی برای تحریم علمی و فرهنگی اسرائیل» (شاخه فرهنگی کمپین BDS) حمایت کنند. از ماه سپتامبر، این تلاشها به ثمر نشسته است، زیرا ۲۷ تئاتر و سازمان تئاتر از سراسر ایالات متحده از این کمپین حمایت کردهاند و متعهد به تحریم نهادهای اسرائیلی شدهاند که در جنگ جاری و آنچه سازماندهندگان آن را «آپارتاید اسرائیلی» مینامند، همدست هستند.
mrt