توسعه زیرساختهای حملونقل ایران؛ گامی بلند در مسیر پیشرفت
-
توسعه زیرساختهای حملونقل ایران؛ گامی بلند در مسیر پیشرفت
پارس تودی- ایران در سالهای اخیر با تمرکز بر توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی، دریایی و هوایی، گامهای بلندی در راستای خودکفایی، تقویت اقتصاد ملی و ارتقای جایگاه منطقهای خود برداشته است.
پروژههای عظیم زیرساختی، از خطوط ریلی پرسرعت تا نوسازی ناوگان هوایی و توسعه بنادر، نشاندهنده عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای تبدیل شدن به هاب ترانزیتی منطقه غرب آسیا است. در این گزارش پارس تودی به جنبههایی از پیشرفتها و دستاورهای ایران در حوزه حملونقل پرداخته شده است.
حملونقل ریلی؛ پیشران توسعه پایدار
یکی از مهمترین دستاوردهای اخیر، بهرهبرداری از خط آهن سریعالسیر تهران-اصفهان است که با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان سفر بین این دو کلانشهر را به کمتر از دو ساعت کاهش میدهد. این پروژه که با تکیه بر توان مهندسان ایرانی اجرا شده است، نهتنها حملونقل مسافر را تسهیل میکند، بلکه با اتصال به کریدورهای بینالمللی، نقش ایران را در ترانزیت کالا تقویت خواهد کرد.
به گفته کارشناسان، توسعه خطوط ریلی، نهتنها اقتصاد مناطق را پویا میکند، بلکه با کاهش مصرف سوخت، گامی در جهت حفظ محیطزیست است.
همچنین، پروژه برقیسازی خط آهن تهران-مشهد با پیشرفت ۷۰ درصدی، نویدبخش افزایش ظرفیت جابهجایی زائران حرم مطهر رضوی و کاهش آلودگیهای زیستمحیطی است. این خط آهن، به گفته کارشناسان، سالانه بیش از ۱۰ میلیون مسافر را جابهجا خواهد کرد.
حملونقل دریایی؛ دروازه تجارت جهانی
در حوزه دریایی، بندر چابهار (در جنوب ایران) بهعنوان یکی از مهمترین مراکز ترانزیتی منطقه، شاهد سرمایهگذاریهای کلان بوده است. بر اساس گزارشها فاز دوم توسعه بندر چابهار با ظرفیت افزایش تخلیه و بارگیری تا ۲۰ میلیون تن کالا در سال، در آستانه بهرهبرداری قرار دارد.
«علیاکبر صفایی» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران چندی قبل با تاکید بر اهمیت ارتباط ایران با کریدورهای اقتصادی منطقه تأکید کرد: بندر چابهار با اتصال به کریدور شمال-جنوب، نقش کلیدی در تجارت بین آسیا و اروپا ایفا میکند و ایران را به کانون توجه سرمایهگذاران خارجی تبدیل کرده است.
بندر چابهار، بهویژه با همکاری کشورهای هند و افغانستان، بهمرکزی برای صادرات و واردات کالاهای استراتژیک تبدیل شده است. از سوی دیگر، نوسازی ناوگان دریایی با تحویل ۱۰ فروند کشتی باری و نفتکش ساخت داخل، قدرت ایران در حملونقل دریایی را دوچندان کرده است. این کشتیها، با استانداردهای بینالمللی، توانایی رقابت با ناوگانهای پیشرفته جهانی را دارند.
حملونقل هوایی؛ پروازی به سوی خودکفایی
در بخش هوایی، خرید ۵۰ فروند هواپیمای جدید از تولیدکنندگان ایرانی و خارجی، گامی بزرگ در نوسازی ناوگان هوایی کشور محسوب میشود. این هواپیماها با بهرهگیری از فناوریهای روز، ایمنی و راحتی بیشتری را برای مسافران فراهم میکنند.
«تورج دهقانی زنگنه» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران در این زمینه گفت: با تکیه بر توان داخلی و همکاریهای بینالمللی، ایران در حال تبدیل شدن به یکی از قطبهای تعمیر و نگهداری هواپیما در منطقه است.
همچنین، توسعه فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) با افتتاح ترمینال جدید، ظرفیت پذیرش مسافر را به ۲۰ میلیون نفر در سال افزایش داده است. این پروژه، به گفته مقامات ایرانی، ایران را به مقصدی جذاب برای گردشگران و سرمایهگذاران تبدیل میکند.
چشمانداز
ایران با تکمیل کریدورهای ترانزیتی و تقویت پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه، در مسیر تحقق چشمانداز تبدیل شدن به پل ارتباطی شرق و غرب قرار دارد. این دستاوردها، در سایه تحریمهای ظالمانه آمریکا و کشورهای غرب، نشاندهنده اقتدار و اراده ملت ایران برای ساختن آیندهای روشن است که در آن تهران بهعنوان بازیگری کلیدی در صحنه بینالمللی، جایگاه خود را مستحکمتر خواهد کرد.
MGH