حملات یمنی‌ها با بندر ایلات رژیم صهیونیستی چه کرد؟
https://parstoday.ir/fa/west_of_asia-i17250-حملات_یمنی_ها_با_بندر_ایلات_رژیم_صهیونیستی_چه_کرد
پارس‌تودی- شهر بندری ایلات در سرزمین‌های اشغال‌شده توسط صهیونیست‌ها که زمانی بازرگانی، انرژی و گردشگری اسرائیل را تغذیه می‌کرد، در وضعیت امنیتی بحرانی، فلج مالی و بی‌اعتمادی عمومی قرار دارد.
(last modified 2025-09-17T10:42:56+00:00 )
مرداد ۰۱, ۱۴۰۴ ۰۸:۱۸ Asia/Tehran
  • بندر ایلات
    بندر ایلات

پارس‌تودی- شهر بندری ایلات در سرزمین‌های اشغال‌شده توسط صهیونیست‌ها که زمانی بازرگانی، انرژی و گردشگری اسرائیل را تغذیه می‌کرد، در وضعیت امنیتی بحرانی، فلج مالی و بی‌اعتمادی عمومی قرار دارد.

وبسایت تحلیلی الخنادق روز سه‌شنبه در گزارشی با اشاره به تعطیلی بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی در پی ادامه حملات یمنی‌ها نوشت: تصمیم به تعطیلی کامل این بندر یک تصمیم ناگهانی نبود، بلکه نقطه اوج روندی فرسایشی بود که از اواخر سال ۲۰۲۳ با آغاز عملیات دریایی جنبش انصارالله در حمایت از غزه آغاز شد. به گزارش پارس‌تودی، عملیات یمنی‌ها، ضعف زیرساخت‌های حیاتی رژیم صهیونیستی را آشکار ساخت و بندر ایلات را به نمادی از فروپاشی نظام کشتیرانی و اقتصاد در جنوب این رژیم موقت تبدیل کرد.

الخنادق در ادامه خاطرنشان می‌کند که بندر ایلات «حلقه‌ای راهبردی برای پیوند آسیا و اروپا از مسیر کانال سوئز به‌شمار می‌رفت و تنها گذرگاه رژیم صهیونیستی به دریای سرخ بود. اما این بندر در پی حملات پیاپی دریایی نیروهای یمنی، به‌شدت آسیب دید، به‌طوری‌که فعالیت‌های کشتیرانی تقریباً به‌طور کامل متوقف شد و هزینه بیمه کشتی‌ها تا ۲۷۰ درصد افزایش یافت؛ مسئله‌ای که شرکت‌های بین‌المللی را وادار کرد مسیر خود را تغییر دهند».

افزایش بدهی‌ها

این گزارش می‌افزاید: «بدهی‌های بندر ایلات از ۱۰۰ میلیون دلار فراتر رفت و درآمدها ۸۵ درصد کاهش یافت، تا جایی که شهرداری ایلات حساب‌های بانکی این بندر را به‌دلیل ناتوانی در پرداخت مالیات توقیف کرد و امیدها برای احیای آن از میان رفت».

بر اساس گزارش الخنادق، «حملات یمنی‌ها فقط محدود به مختل‌کردن کشتیرانی نبود، بلکه ضرباتی دقیق و سنگین به عمق سرزمین‌های اشغالی وارد کرد. یکی از نمونه‌های بارز آن، در ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۵ (۲۵ تیر) رخ داد، زمانی که انصارالله چهار عملیات هم‌زمان را علیه بندر ایلات، فرودگاه بن‌گوریون و منطقه نقب با استفاده از موشک‌های بالستیک «ذوالفقار» و پهپادهای پیشرفته اجرا کرد».

در حالی‌که ارتش اسرائیل تلاش داشت خسارات را کوچک جلوه دهد، الخنادق به نقل از منابع مقاومت تأکید کرد که «همه اهداف با دقت مورد اصابت قرار گرفته‌اند».

فاجعه اقتصادی

الخنادق می‌نویسد که «پیامدهای این ضربات برای اقتصاد رژیم صهیونیستی فاجعه‌بار بود؛ به‌ویژه در بخش‌های تجارت، خودرو و انرژی». این بندر که مسیر  نیمی از واردات خودروی اسرائیل محسوب می‌شد، از نوامبر ۲۰۲۳ به‌طور کامل از فعالیت بازماند و ده‌ها هزار خودرو در آن انباشته شد.

به‌نوشته این رسانه، «پروژه‌های راهبردی چون خط لوله نفت ایلات-عسقلان که نفت امارات را به اروپا منتقل می‌کرد و پروژه ریلی عظیم بین ایلات، حیفا و اشدود با هزینه ۲۷ میلیارد دلار، به‌دلیل تهدیدات دریایی مقاومت متوقف شدند».

بخش دیگری از گزارش به فروپاشی صنعت گردشگری ایلات اختصاص دارد؛ «این شهر که سالانه حدود یک میلیون گردشگر جذب می‌کرد، اکنون در وضعیت هشدار امنیتی و فلج اقتصادی کامل به‌سر می‌برد. بسته‌شدن راه‌های اصلی از جمله جاده شماره ۱۲ و حضور گسترده نظامیان، موجب کاهش شدید فعالیت‌های گردشگری شد، به‌طوری‌که انتظار می‌رود این وضعیت میلیون‌ها شِکِل خسارت به‌بار آورد و اعتماد عمومی به این منطقه به‌عنوان مقصدی امن، به‌طور جدی آسیب دیده است».

واکنش‌ها

الخنادق همچنین به واکنش‌های سیاسی و نظامی اشاره می‌کند و می‌نویسد: «در واکنش به این تحولات، رژیم صهیونیستی تلاش کرد با درخواست مداخله مستقیم آمریکا برای هدف‌قراردادن نیروهای یمنی و تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی برای حفاظت از کشتیرانی، بحران را مهار کند؛ اقدامی که اعترافی صریح به شکست سامانه‌های دفاعی اسرائیل در برابر این نوع جدید از تهدیدات است».

در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل مأموریت نظارت بر حملات در دریای سرخ را تمدید کرد، اما رأی ممتنع روسیه، چین و الجزایر «نشانه‌ای از شکاف‌های موجود در این شورا بود و مشروعیت روزافزون مقاومت یمن در برابر سلطه‌طلبی آمریکا و اسرائیل را نزد برخی کشورها برجسته ساخت.

هیچ گذرگاهی برای اشغالگران امن نیست

به‌باور این وب‌سایت، انصارالله «به‌عنوان بخشی از محور مقاومت از یمن تا غزه، موفق شده‌ است معادله بازدارندگی جدیدی را تحمیل کنند؛ معادله‌ای که پیام آن روشن است: هیچ گذرگاهی برای اشغالگران امن نیست».

الخنادق در پایان نوشت: «بندر ایلات اکنون به نمادی از افشای راهبردی رژیم صهیونیستی تبدیل شده؛ بندری که پیش‌تر نماد گسترش و رونق اقتصادی بود، امروز نشانه‌ای از انقباض قدرت و کاهش بازدارندگی است».

به‌اعتقاد این رسانه، «مقاومت یمن، واقعیتی تازه را رقم زده که تا چند سال پیش حتی تصور آن نیز دور از ذهن بود؛ واقعیتی که نقشه نبرد را بازتعریف می‌کند و نشان می‌دهد که جنگ با اشغالگران اکنون از صعده تا عسقلان و از غزه تا دریای سرخ امتداد یافته است».

mrt