تیر ۱۰, ۱۴۰۳ ۱۳:۵۸ Asia/Tehran
  • ایران شاهراه هند برای نفوذ به قلب آسیا

پارس‌تودی - تلاش هند برای بازتعریف توافق چابهار را می توان خیز این کشور بزرگ برای نفوذ در قلب آسیا از طریق این توافق با ایران دانست.

بندرچابهار که در سواحل دریای عمان قرار دارد، گواهی بر رابطه رو به رشد هند و ایران است. به گزارش پارس تودی، چابهار راه بی نظیری است که هند را از طریق افغانستان به قلب آسیای مرکزی متصل می کند. از این رو توافقنامه چابهار با هدف توسعه روابط و دستیابی هند به کشورهای آسیای مرکزی در سال 2016 که توسط وزرای حمل و نقل هند، ایران و افغانستان به امضا رسید، توافقی بسیار مهم است.

اکنون چگونگی اجرایی شدن قرارداد ایران و هند با بازنگری بخش هایی از آن در دستور کار قرار گرفته است. پایگاه ایرانی اقتصاد نیوز می نویسد: براساس قراردادی که میان هند پورت گلوبال و سازمان بنادر و دریانوردی ایران منعقد شده، هندپورت گلوبال متعهد شده که سرمایه گذاری خود را از 85 میلیون دلار اولیه به 120 میلیون دلار برای تهیه تجهیزات در بندر چابهار افزایش دهد.

علاوه بر این، چابهار آماده ادغام با کریدور بین المللی حمل و نقل شمال-جنوب (INSTC) است که از روسیه تا هند را در بر می گیرد.

کردیور شمال-جنوب زمینه را برای همکاری بین هند، روسیه، ایران و سایر کشورها از جمله آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، سوریه، بلاروس و عمان هموار کرده است. این کریدور چندوجهی حمل‌ونقل ریلی و دریایی را ترکیب و به صرفه تر از طرح کمربند و جاده چین و کریدور اقتصادی چین-پاکستان است.

به باور ناظران مبانی استراتژیک این مشارکت عمیقاً با منافع متقابل ژئوپلیتیکی و اقتصادی که برای هر دو کشور مشترک هستند در هم تنیده است.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که تعامل فعالانه ایران و هند، رویکرد رویایی فراتر از منافع محدود است و نه تنها به نفع هر دو کشور است، بلکه باعث تقویت سطح وسیع تری از توسعه و همکاری منطقه ای می شود.

در واقع بندر چابهار ایران به سان ستاره راهنما برای دو کشور ایران و هند است و مسیری را در میان عدم اطمینان ژئوپلیتیکی روشن می کند. به گفته بسیاری از کارشناسان، چابهار می‌تواند پویایی منطقه را تغییر دهد.

عبارات کلیدی: همکاری‌های ایران وهند، کریدور شمال- جنوب، بندر چابهار، قرارداد چابهار، روابط ایران و هند

AT