رسولاف و فیلم بحث برانگیزش؛ گزینه آلمان برای اسکار
پارس تودی- فیلم یک کارگردان غیر آلمانی بطور سوالبرانگیزی نماینده کشور آلمان برای اسکار2025 شد.
هیات جوری اسکار آلمان در نشست آخر خود اعلام کرد که فیلم «دانه انجیر معابد» ساخته «محمد رسول اف» کارگردان ایرانی رابه عنوان نماینده آلمان در اسکار معرفی کرده است. اقدامی که برای اهالی سینما بسیار تعجب برانگیز بود. به گزارش پارس تودی، هیات جوری اسکار آلمان ادعا کرد که این تصمیم را پس از بررسی 13 گزینه اتخاذ کرده است. گزینههایی که هرکدام میتوانستند واقعیتهای آلمان را به جهانیان معرفی کنند اما در نهایت تعجب، این فیلم که موضوعی ایرانی دارد از سوی هیئت جوری اسکار آلمان، به جشنواره اسکار معرفی شد.
این هیات در بیانیهای، «دانه انجیر معابد» را فیلمی «فوقالعاده» و رسولاف را «یکی از کارگردانان بزرگ سینمای جهان» توصیف کرد.
داستان این فیلم عبارتست از شک یک مامور پلیس به خانواده و به ویژه همسر و دخترش پس از گمشدن اسلحه اش. پس از لو رفتن جای این مامور توسط افراد به اصطلاح انقلابی و معترضان، این پلیس به همراه خانوادهاش مجبور به کوچ به شهرستانی در کویر ایران میشود.
رسولاف در این فیلم کاملا متعمدانه و به باور خود زیرکانه از بیان خشونت مدعیان زن، زندگی، آزادی فرار کرده و به ارائه چهرهای منفی از پلیس و حافظان امنیت ایران، پرداخته است.
جای تعجب آنجاست که او در فلیم سیاسی خود اشارهای به این نمیکند که بیش از 40 نفر از نیروهای پلیس و حافظان امنیت در جریان اغتشاشات 1401 در ایران به دست مدعیان اعتراض و انقلاب کشته شدند.
این سیاهنمایی و رفتار مغرضانه در حالی ست که در برلین و هامبورگ که رسولاف فیلم خود را با کمک کمپانیهای آن ساخته است اگر یک پلیس کشته شود دستگاههای امنیتی آلمان اقداماتی بشدت سخت و غیر قابل وصف از خود بروز خواهند داد. همین دستگاهها و نیروهای امنیتی آلمان که در چند ماه اخیر بارها مانع برگزاری تظاهرات به نفع مردم مظلوم غزه و برافراشته شدن پرچم فلسطین شدهاند در سال 1401 اجازه دادند تا تروریستهای مجاهد خلق و فرقه رجوی و همچنین جریان خشونتگرا و ضد دموکراسی سلطنت طلبی ضد ایرانی، به توهین و فحاشی علیه دولت مشروع و منتخب مردمی در ایران مبادرت کنند.
البته بماند که این فیلم توسط کسی ساخته شده است که هرگز اغتشاشات 1401 در ایران را ندیده است و به علت اقدامات ضد قانونی در ایران در ماههای شکل گیری اغتشاشات در زندان به سر برده است.
نگاهی به تحلیل ها و نقدهای فیلم پس از اکران در جشنواره فیلم کن در ماه می گذشته نشان می دهد که اکثر منتقدان همسو با سیاستهای مداخلهگرانه غرب در جهان، این فیلم را فقط به دلیل محتوای سیاسی و ضدایرانی و به اصطلاح انقلابی و اعتراضی پسندیدهاند اما از حرفهای گری این فیلم تعریف نکردهاند.
برای مثال منتقد پایگاه «اسکرین» نوشته است: «این فیلم یکپارچه نیست». منتقد پایگاه «ددلاین» نیز نوشت: « ... فیلم رسولاف به سمت ملودرام میرود و لحظاتی در فیلم وجود دارد که از فرط تشدید خندهدار میشوند... ». منتقد «گاردین» به این فیلم امتیاز دو ستاره داده و بر خلاف نظر منتقد ددلاین که فیلم را ملودرام می داند، مینویسد: «دانه انجیر معابد، به عنوان یک درام سیاسی و خانوادگی غمانگیز شروع میشود، و بعد هرچه پیش میرود به اثری بهشدت دیوانهوار و روان زخم خورده - شبیه تیراندازی در دهکدههای مکزیکی فیلمهای سرجو لئونه تبدیل میشود.»
اما رسول اف کیست؟ او تا سال 1380 بیشتر دستیار کارگردان بود تا اینکه در این سال به دلیل ساخت فیلم مستند داستانی گاگومان جایزه جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی را دریافت کرد. او اما جسارت را نه در هنر و اعتلای هنر بلکه در همراهی با نگاه حاکمیتی غرب و علیه مردم ایران و انقلابشان دنبال کرد تا اینکه در فعالیتی زیرزمینی و به جرم اقداماتی غیرقانونی بازداشت شد. اما مثل همیشه که سیستم جشنوارههای سینمایی اروپا به ویژه جشنواره برلین به کارهای سیاسی علیه جوامع شرقی علاقه دارند، رسول اف چند اثر سیاسی خود که علیه ایران بود را به این جشنوارهها فرستاد و جایزه گرفت و نهایتا در این مسیر و در ادامه نقض قوانین ایران پس از حکم زندان در سال 1403 بطور غیرقانونی از ایران رفت.
عبارات کلیدی: محمد رسول اف کیست؟ سینمای ایران، ایران و آلمان، فیلم دانه انجیر معابد، سیاه نمایی علیه ایران
X/MMA