نخست وزیر ایتالیا: در جنگ علیه ایران مشارکت نکردیم
-
جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا
پارستودی- نخست وزیر ایتالیا پنجشنبه شب تاکید کرد که کشورش در جنگ علیه ایران مشارکت نکرد.
به گزارش پارستودی به نقل از ایرنا، جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا پس از سیوششمین نشست بیندولتی فرانسه و ایتالیا با تاکید بر اینکه رم هرگز در جنگ ایران شرکت نداشت، به سخنان مارک روته دبیرکل ناتو در این باره واکنش نشان داد.
روته در گفتوگو با شبکه فاکسنیوز اعلام کرد کشورهای اروپایی عضو ناتو، از جمله ایتالیا، بهطور غیرعلنی پایگاههای خود را برای حمایت از عملیات موسوم به «خشم حماسی» در اختیار آمریکا قرار دادهاند.
دبیرکل ناتو افزود: اگر به ایتالیا نگاه کنید، ۵۰۰ هواپیمای آمریکایی از پایگاههای این کشور برای حمایت از عملیات خشم حماسی به پرواز درآمدند. این رقم بسیار بزرگی است.
ملونی اظهار کرد: دبیرکل ناتو مسائلی را که در واقع متفاوت هستند، با هم آمیخته کرده و با پروازهای مجاز اشتباه گرفت. او بعدا سخنانش را اصلاح کرد.
نخست وزیر ایتالیا با بیان اینکه در صحبت درباره چنین مسائلی باید محتاط بود، افزود که اظهارات «تصادفی» روته ممکن است که تبعاتی بینالمللی داشته باشد.
وی تصریح کرد که با اظهارات گیدو کروستو وزیر دفاع ایتالیا مبنی بر اینکه رم در جنگ علیه ایران شرکت نکرد، موافق است و تاکید کرد: ما در جنگ ایران شرکت نداشتیم.
ملونی اضافه کرد: علاوه بر این، اگر در جنگ ایران شرکت داشتیم، ناامیدی رئیس جمهور آمریکا غیرقابل توضیح میشد.
اشاره ملونی با اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکاست که بارها از عدم مشارکت ایتالیا در جنگ علیه ایران انتقاد کرده است.
در همین حال، آنتونیو تایانی وزیر خارجه ایتالیا عصر پنجشنبه با سیدعباس عراقچی وزیر خارجه ایران به صورت تلفنی گفتوگو و اظهارات دبیرکل ناتو درباره استفاده آمریکا از پایگاههای نظامی ایتالیا در عملیات نظامی علیه ایران را رد کرد.
hk