غنی: پروژه‌هایی در ننگرهار به یاد ناکامورا نامگذاری می‌شود
(last modified 1398-09-16T06:11:26+00:00 )
قوس 16, 1398 10:41 Asia/Kabul
  • غنی: پروژه‌هایی در ننگرهار به یاد ناکامورا نامگذاری می‌شود

رئیس جمهور افغانستان در دیدار با اعضای خانواده پزشک ژاپنی گفت: پروژه‌هایی را که ناکامورا در شرق افغانستان به خصوص در ولایت‌های ننگرهار و کنر اجرا کرده است، به نام او نامگذاری خواهد شد.

به گزارش رادیو دری به نقل از فارس، اعضای خانواده تتسو ناکامورا که از ژاپن برای انتقال پیکر او به کابل آمده‌اند، روز گذشته با رئیس جمهور افغانستان دیدار کردند.

«اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در این دیدار گفت: پروژه‌هایی را که ناکامورا در شرق افغانستان به خصوص در ولایت‌های ننگرهار و کنر اجرا کرده است، به نام او نامگذاری خواهد شد.

تتسو ناکامورا، رئیس خیریه «خدمات پزشکی صلح ژاپن» چهارشنبه هفته گذشته در حمله افراد مسلح ناشناس در ننگرهار کشته شد.

غنی در دیدار با همسر و دختر ناکامورا گفت: وی «شخصیت بزرگ و زحمت‌کش» بود و فعالیت‌های ۲۲ ساله ناکامورا در بخش‌های از ولایات شرقی افغانستان، زندگی مردم را تغییر داده است.

وی کشته شدن ناکامورا را یک «فاجعه بزرگ» توصیف کرده و افزود: همه مردم افغانستان سوگوار این مرد فقید هستند.

به نوشته ارگ، رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت: دکتر ناکامورا کارش را از درمان مردم در مناطق دوردست افغانستان شروع کرد و در بخش‌های مدیریت آب، کشاورزی و ایجاد سیستم آبیاری پروژه‌های موفق را تکمیل نمود.»

تتسو ناکامورا در پانزدهم سپتامبر ۱۹۴۶ در شهر فوکووکای ژاپن به دنیا آمد. وی در بخش پزشکی دانشگاه کیوشو، چهارمین دانشگاه این کشور تحصیل کرد و در ۳۸ سالگی برای کمک به بیماران جذام وارد پاکستان شد؛ بیمارانی که بیش‌تر آنان را مهاجران افغان تشکیل می‌دادند.

وی سازمانی را به نام «پشاور کای» ایجاد کرد، اما تنها دو سال بعد، برای کمک به بیماران افغان، وارد جلال‌آباد شد و در سال ۱۹۹۱ سه درمانگاه را بنا نهاد. ناکامورا این بار اساس سازمان غیردولتی (سازمان پزشکی صلح ژاپن PMS) را گذاشت و کارش به عنوان امدادگر را با شعار «برای درخشش نور به گوشه‌های تاریک» آغاز کرد.

مرگ تتسو ناکامورا که دولت افغانستان به پاس خدمات چندین ساله او، شهروندی افتخاری برایش داده بود، با واکنش‌های گسترده روبه‌رو شده است.

کلیدواژه