قوس 28, 1398 12:48 Asia/Kabul
  • بیش از 6 هزار نفر در افغانستان از مناطق خود آواره شدند

وزیر مهاجران و بازگشت کنندگان افغانستان گفت که در سال جاری میلادی بیش از۶۰۰ هزار تن از مناطق خود آواره شده‌اند که عامل اصلی آن ناامنی و جنگ است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر مهاجران و بازگشت کنندگان افغانستان گفت که در سال جاری میلادی بیش از۶۰۰ هزار تن از مناطق خود آواره شده‌اند که عامل اصلی آن ناامنی و جنگ است.

روز جهانی مهاجرت که برابر است با ۱۸ دسامبر، از این روز در افغانستان همه ساله در حالی بزرگداشت می‌شود که هم اکنون این کشور بیش از شش میلیون پناهجو در کشورهای جهان دارد.

سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و بازگشت کنندگان افغانستان در نشست بزرگداشت از روز جهانی مهاجرت گفت که در پنج سال گذشته بیش از چهار میلیون پناهجو به این کشور بازگشته‌اند.

این در حالی است که به گفته‌ بلخی، در سال جاری میلادی بیش از ۶۰۰ هزار نفر از مناطق خود آواره شده‌اند که عامل اصلی آن ناامنی و جنگ بوده است.

وزیر مهاجران افغانستان افزود که در میان آوارگان داخلی ۹۵ هزار خانواده به کمک‌های اولیه، نیاز جدی دارند.

اما به گفته‌ی او، برای رسیدگی به ۲۸ هزارخانواده بودجه وجود ندارد.

بلخی هشدار داد؛ در صوتی‌که ناامنی‌ها فروکش نکند آوارگان داخلی دست به مهاجرت‌های تازه خواهند زد.

هم‌زمان؛ سازمان جهانی مهاجرت و وزارت مهاجران از کشورهای میزبان پناهجویان افغانستان می‌خواهند که پناهجویان را تا زمانی‌که صلح در افغانستان تامین نشده است به‌صورت اجباری اخراج نکنند.

سارا گرکس، معاون سازمان جهانی مهاجرت در افغانستان گفت: «انتظار داریم که کشورهای همسایه و سازمان‌های مرتبط به سازمان ملل، به میزبانی و کمک‌های شان به مهاجران افغانستان آن چنان که نیاز است ادامه دهند، تا زمانی‌که گفتگوهای صلح در افغانستان به نتیجه برسد.»

هرچند بازگشت مهاجران به کشور و رسیدگی به آنان بار سنگینی را بر دوش دولت افغانستان می‌گذارد؛ اما به باور سازمان جهانی مهاجرت اگر بازگشت کنندگان به گونه‌ی یک سرمایه بزرگ بشری درست مدیریت شوند این امر در توسعه‌ افغانستان موثر و سودمند واقع خواهد شد.

کلیدواژه