جدی 04, 1398 11:03 Asia/Kabul

سخنگوی والی هرات گفت: 2 فرمانده ارشد طالبان روز گذشته در عملیات ارتش کشته شدند.

جیلانی فرماد سخنگوی والی هرات  در گفت‌وگو با رادیودری انجام این عملیات‌ها را در بهبود اوضاع امنیتی بخصوص در بخش‌های شمالی هرات تاثیر گزار دانست و گفت: شامگاه روز گذشته “ملا هاشم” و “ملا عبدالله” از فرماندهان سرشناس گروه طالبان در ولسوالی گلران این ولایت کشته شدند.

فرهاد با بیان اینکه این ۲ فرمانده کلیدی طالبان در عملیات قوای هوایی افغان جان باختند، اظهار داشت: ملا عبدالله فردی  بود که بیشترین عملیات های نظامی علیه نیروهای امنیتی را رهبری کرده و از مدت‌ها قبل تحت تعقیب نیروهای کشفی و اسخباراتی بود.

وی تصریح کرد: ولسوالی‌های شمالی هرات محل جولان این فرمانده طالبان و نیروهای تحت فرمانش بود و برعلاوه آن، مسئولیت برخی ترورهای داخل شهر را هم به عهده داشت.

سخنگوی والی هرات همچنین نگاهی به عملیات نظامی نیروهای خاص ارتش در ولسوالی کشک کهنه هرات داشت و گفت: در این جریان «عبدالرئوف» مشهور به “مخلص” ولسوال خودخوانده طالبان برای شیندند هرات کشته شده است.

فرهاد با اشاره بر اینکه این فرمانده نظامی طالبان  در منطقه “آب باریک” ولسوالی کشک کهنه که قرارگاهش بود جان باخت، اظهار داشت: در این عملیات نیروهای کوماندو یک تن از محافظان «مخلص» نیز از پای درآمده‌است.

این مقام محلی در هرات خاطرنشان کرد: در عملیات نیروهای خاص یک میل سلاح کلاشینکوف، یک عراده موتورسایکل و دو سیت تلفن همراه نیز به دست نیروهای کماندو افتاده است.

چند روز قبل هم ولسوال خودخوانده طالبان برای پشت کوه هرات کشته شد و معاون کمیسیون نظامی طالبان غور در عملیات‌های نیروهای افغان در هرات باز داشت گردید.

سخنگوی والی هرات به عملیات مستقل نیروهای امنیت ملی اشاره کرد و گفت در این جریان "قاری امین‌الله" معاون کمیسیون نظامی طالبان ولایت غور که به منظور هماهنگی و سربازگیری به هرات آمده بود توسط این سربازان دستگیر شد و به منظور تحقیقات بیشتر به اداره امنیت ملی منتقل گردید.

جیلانی فرهاد با بیان اینکه این  مقام گروه طالبان در روستای “اردو باغ” ولسوالی گذره ولایت هرات دستگیر شد، تصریح کرد: این فرد یکی از فرماندهان جنگی و طراح حملات تروریستی گروه طالبان در ولایت غور بوده‌است.

سخنگوی والی هرات  این رویدادها را در بهبود اوضاع امنیتی در ولایت های غرب افغانستان موثر دانست و گفت: عملیات‌های شناسایی و بازداشت فرماندهان طالبان در هرات هم چنان ادامه دارد.

فرهاد هم چنان به راه اندازی عملیات‌های زمینی و هوایی در مناطق شمالی و شرقی هرات به منظور سرکوب طالبان مسلح نگاهی داشت و گفت: به دلیل تقویت این حملات بر مواضع طالبان و هماهنگی بیشتر در بین مسئولان حوزه غرب، والیان هرات و بادغیس با قوماندان عمومی نیروهای خارجی در افغانستان دیدار داشتند.

فرهاد گفت: در این دیدار عبدالقیوم رحیمی والی هرات و عبدالغفور ملکزی والی بادغیس بر تقویت نیروهای امنیتی افغان تاکید کرده و گفته‌اند: قوای هوایی در غرب کشور به دلیل شناسایی موقعیت‌های حضور و فعالیت نظامی طالبان مهم است و باید این نیروها و تجهیزات موردنیاز آنان افزایش پیدا کند.

سخنگوی والی هرات هم چنین گفت: والی هرات در مورد چگونگی برنامه‌ریزی و اجرای عملیات زمستانی، جا به جایی موثر نیروها، ساخت مراکز نظامی و استحکامات نیروهای امنیتی و دفاعی در ولسوالی‌ها به هدف کاهش تلفات آنان و پروسه صلح موضوعاتی را مطرح کرد.

فرهاد تصریح کرد: در این جلسه مشترک، اسکات میلر هم با استقبال از طرح‌های والی هرات، از تداوم همکاری حمایت قاطع با نیروهای مشترک امنیتی اطمینان داد.

اخیرا نیروهای امنیتی افغانستان در غرب این کشور عملیات‌های منظم و موثری را به منظور سرکوب مخالفان دولت و بازپس‌گیری مناطقی در ولایت‌های فراه، بادغیس و غور راه اندازی کردند که بر علاوه وارد شدن تلفاتی بر مخالفان مسلح دولت شماری از روستاها و مسیر بزرگراه‌ها در این ولایت ها از حضور طالبان پاک‌سازی شده‌است.

گزارش خبرنگار رادیودری:

 

کلیدواژه