موافقت ایران با کاهش تعرفههای حمل و نقل جادهای افغانستان
وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به مورد استفاده قرار گرفتن تنها یکچهارم ظرفیت بندر چابهار از موافقت ایران به منظور کاهش تعرفههای حمل و نقل جادهای افغانستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به مورد استفاده قرار گرفتن تنها یکچهارم ظرفیت بندر چابهار از موافقت ایران به منظور کاهش تعرفههای حمل و نقل جادهای افغانستان خبر داد.
محمد اسلامی در پایان دیدار خود با وزیر خارجه هند در محل وزارت راه و شهرسازی در خصوص کمیسیون مشترک دو کشور در بحث حمل و نقل، اظهار داشت: توسعه همکاریهای اقتصادی ایران و هند، محورهای گوناگونی داشته و در کمیسیون مشترکی که با حضور وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، توافقات جدیدی برای توسعه همکاریها حاصل آمد.
وزیر راه و شهرسازی ایران ادامه داد: بخش مهم این توافقها تحرکبخشی به همکاریهای ایران و هند در بحث ترانزیت و حملونقل است که نقطه کانونی آن بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور است.
وی تصریح کرد: در سالهای پیش توسعه بندر چابهار با جدیت دنبال شده و حجم فعالیتهای آن نسبت به سال ۹۶ سه برابر شده است. با توجه به تعامل ایران و هندوستان، انتظار این کشور از ایران این است که این حجم افزایش پیدا کند.
اسلامی افزود: بندر چابهار در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون تن ظرفیت دارد، اما میزان بهرهبرداری از آن پایین است و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آن مورد استفاده قرار میگیرد.
به گزارش اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان، وزیر راه و شهرسازی ایران به علاقه هند به بندر چابهار اشاره کرد و گفت: مذاکرات این جلسه با وزیر خارجه هند حول بندر چابهار بود و به واسطه علاقهای که هندیها به چابهار دارند و با توجه به روابط که این کشور با روسیه و آسیای میانه، انتظار میرود که حجم جابهجایی از بندر چابهار افزایش پیدا کند.
وی بیان کرد: در این جلسه در چند محور با طرف هندی تفاهم و کمیتههای تخصصی خاصی شکل داده شد که سرفصلهای کاری آنها توسعه و افزایش ظرفیت ترانزیت است.
اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه بخش دیگر این توافقات با کشور افغانستان است، گفت: هفته پیش کمیتهای سهجانبه در هندوستان برگزار شد در این جلسه ایران با کاهش تعرفهها برای حملونقل جادهای افغانستان موافقت کرد و کشتیرانی هندوستان هم شرایطی را فراهم کرد تا تعرفهها کاهش یابد. قطعاً این مسائل برای استفاده از بندر چابهار جاذبه ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: از طرفی سازمان بنادر و دریانوردی ایران هم تسهیلاتی را در این خصوص قائل شده که با توسعه سرمایهگذاری در بندر چابهار بتوانیم به آن هدف و برنامه مدنظر دست پیدا کنیم، هدف این تفاهمنامه تسریع روند توسعه کریدور شمال-جنوب با نقطه کانونی چابهار است.
وزیر راه و شهرسازی ایران در پایان، در خصوص زمانبندی در نظر گرفته شده در این توافقنامه، اظهار داشت: چندین تفاهمنامه حول محور بندر چابهار وجود دارد، بخشی از این تفاهمنامهها عملی شده و بخشی به دلایل مختلف انجام نگرفته که متأثر از شرایطی بوده که استکبار جهانی بر کشورمان تحمیل کرده است. به نظر میرسد با گفتوگوهای امروز زمینه اجرایی شدن تفاهمهای پیشین فراهم شود.