جدی 08, 1398 18:41 Asia/Kabul
  • آغاز عملیات نیروهای امنیتی در شاهراه هرات – غور

فرمانده ارتش در حوزه غرب افغانستان گفت: عملیات زمستانی به دلیل ناامن بودن شاهراه هرات – غور از سوی نیروهای مشترک امنیتی آغاز شده در این عملیات پس از پاکسازی این مسیر پاسگاه‌ها ی مختلف برای تامین امنیت این شاهراه ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شاهراه هرات – غور به گفته مسوولان امنیتی از 9 سال پیش تاکنون از سوی طالبان و مخالفان مسلح دولت ناامن شده بود و شهروندان در این مسیر با چالش‌های مختلفی رو به رو بوده‌اند اما اکنون برای تامین امنیت در این مسیر و سرکوب گروه‌های مخل نظم و امنیت عملیات گسترده نظامی راه اندازی شده است.

ژنرال فضل محمد جنبش فرمانده ارتش در حوزه غرب افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: عملیات زمستانی تحت عنوان «طوفان هریرود» از مقر فرماندهی ارتش به مقصد شاهراه هرات – غور در مدت کوتاهی راه‌اندازی شده است که این عملیات‌ها به دستور وزیر دفاع افغانستان طرح ریزی و هدف اساسی آن سرکوب طالبان در مناطق مختلف حوزه غرب است.

وی افزود: کاروان نیروهای امنیتی به تمام تجهیزات جنگی، غذا، مواد سوختی و دیگر امکانات مورد نیاز مجهز شده است و با تمام قدرت خود برای پاکسازی مناطق ناامن و تامین امنیت کامل تلاش خواهند کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر از آغاز سال جاری تاکنون عملیات‌های مختلفی در ولایات حوزه غرب افغانستان راه‌اندازی شده است که در این عملیات‌ها گروه طالبان و مخالفان مسلح دولت تلفات زیادی را در میادین نبرد داده‌اند و دیگر قادر به جنگ رو به رو با نیروهای امنیتی نیستند و تنها از راه مین‌گذاری، انفجارهای مختلف و ترور افراد فعالیت می‌کنند.

جنبش بیان داشت: وزارت دفاع افغانستان در سال جاری با طرح عملیات‌های مختلف و با تاکتیک‌های مدرن نظامی و تجهیزات کامل جنگی توانسته بسیاری از حملات تخریبی طالبان را خنثی سازند.

از سوی دیگر ژنرال محمد شعیب معاون فرماندهی وزارت دفاع افغانستان تاکید کرد که با آمادگی‌های کامل نیروهای امنیتی و تجهیزات کامل آنها برای سرکوب گروه‌های مخل نظم و امنیت، نیروهای امنیتی به دستور وزارت دفاع افغانستان از حالت دفاعی خارج شده و با تمام قدرت برای سرکوب دشمنان اقدام می‌کنند.

«عبدالقیوم رحیمی» والی هرات نیز در این باره گفت: با آغاز عملیات زمستانی برای پاکسازی شاهراه شماره 2 یا شاهراه هرات – غور از حضور گروه طالبان و مخالفان مسلح دولت در کنار این نیز مسیر ولسوالی های چشت، اوبه و پشتون زرغون پاکسازی خواهد شد.

وی افزود: برای تامین امنیت این مناطق پس از عملیات پاسگاه‌های امنیتی ایجاد خواهد شد تا دیگر در این مسیر شاهد ناامنی‌ها نباشیم.

رحیمی تاکید کرد: 2 عملیات دیگر پیش از این نیز در ولسوالی های هرات راه اندازی شده بود که در این عملیات یک تن از افراد برجسته طالبان که در ناامنی‌ها و ترور دست داشت از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و طرح‌های خوب امنیتی برای سرکوب طالبان و آرام ساختن مناطق ناامن جریان دارد.

سربازانی که در کاروان عملیات زمستانی در حال حرکت به سوی شاهراه هرات – غور بودند تاکید داشتند که آنها با تمام تلاش خود و مجهزتر از گذشته برای پاکسازی مناطق ناامن آماده هستند و در صورت مشاهده گروه‌های مخالف مسلح و طالبان آنها را در میدان‌های نبرد سرکوب خواهند کرد.

آنها از شهروندان می‌خواهند تا نیروهای امنیتی خود را حمایت کنند و در کنار آنها ایستاد شده تا نیروهای امنیتی با قدرت بیشتر و حمایت مردمی برای دفاع از افغانستان تلاش کنند.

به گزارش فارس، از چندی پیش تاکنون عملیات‌های گسترده نظامی برای سرکوب طالبان و امن ساختن مناطق مختلف در ولایت‌های حوزه غرب افغانستان از سوی پایگاه ارتش در این حوزه ایجاد شده و به گفته فرمانده ارتش در حوزه غرب در این عملیات‌ها تلفات گسترده‌ای به طالبان وارد شده است و به همین دلیل دیگر طالبان توان جنگ رو در رو با نیروهای امنیتی را ندارند.

والی هرات از سربازان امنیتی خواست تا در صورت مشاهده گروه‌های مخل نظم و امنیت آنها را از بین برده و جنازه‌های آنها را با خود بیاورند تا درس عبرتی برای کسانی باشد که به روند صلح افغانستان نمی‌پیوندند.

کلیدواژه