دلو 27, 1398 09:48 Asia/Kabul
  • غنی: نظامیان افغان توانایی تامین امنیت بدون حضور آمریکا را دارند
    غنی: نظامیان افغان توانایی تامین امنیت بدون حضور آمریکا را دارند

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در دیدار با رئیس مجلس آمریکا در خصوص کاهش نظامیان آمریکایی گفت: در حال حاضر 94 درصد عملیات‌ها از سوی نیروهای امنیتی افغانستان انجام می‌شود و نظامیان ما این ظرفیت را دارند که از وطن و مردم خویش دفاع کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مسایل امنیتی، روند صلح و دیدگاه رئیس جمهور در این خصوص، مبارزه افغانستان با گروه‌های تروریستی و مواد مخدر صحبت از جمله موضوعات مهم این دیدار بود. 

اشرف غنی در ابتدای این دیدار دیدگاه دولت درباره صلح و حفاظت از دستاوردهای دو دهه گذشته را تشریح کرد.

وی همچنین در خصوص کاهش نیروهای آمریکایی و تاثیر آن بر وضعیت منطقه و افغانستان گفت: در حال حاضر 94 درصد عملیات ها از سوی نیروهای امنیتی افغانستان انجام می شود و نظامیان ما این ظرفیت را دارند که از وطن و مردم خویش دفاع نمایند.

رئیس جمهور افغانستان در مورد پروسه صلح خاطر نشان کرد: باید فرصت‌ها و تهدیدات به صورت دقیق ارزیابی شود و حکومت افغانستان این اراده، تدبیر و توانایی را دارد که فرصت را برای صلح پایدار در افغانستان تبدیل کند.

غنی در ادامه این دیدار تروریسم را خطر مشترک میان افغانستان و آمریکا دانست و گفت: ما هنوز هم در میان مدت و درازمدت با خطرات مشترک مواجه هستیم و باید با این تهدیدات به صورت مشترک مبارزه صورت گیرد.

وی درخاتمه همچنین با بیان اینکه طالبان در قاچاق مواد مخدر درگیر است، تاکید کرد: شاهد تغییر چشمگیر و اقدامات عملی از سوی پاکستان در خصوص مبارزه با تروریم نبوده ایم و پناهگاه‌های طالبان در این کشور مشکلی است که نیاز به آن رسیدگی شود.

رئیس جمهور افغانستان همچنین در دیدار با سناتورهای آمریکایی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ بر مالکیت و رهبری پروسه صلح توسط دولت افغانستان تاکید کرد.

وی با اشاره به خطرات و فرصت ها در روند صلح گفت: ما باید خطرات را در پروسه صلح به گونه دقیق بدانیم تا با چالش بزرگ مواجه نشویم و از هر ابتکاری که ما را به صلح نزدیک کند استقبال می کنیم.

قابل ذکر است که مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر همچنان ادامه دارد و گفته می شود توافقنامه صلح میان آنها به زودی امضا خواهد شد.

کلیدواژه