امیر قطر: طالبان باید واقعیت‌های جدید در افغانستان را بپذیرد
(last modified 1398-12-14T06:26:44+00:00 )
حوت 14, 1398 10:56 Asia/Kabul
  •  امیر قطر: طالبان باید واقعیت‌های جدید در افغانستان را بپذیرد

امیر قطرو رئیس جمهور افغانستان ، روز سه شنبه در خصوص توافقنامه صلح گفتگو کردند

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در این تماس تلفنی ، «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»امیر قطر از آمادگی کشورش برای تسهیل روند صلح افغانستان خبر داد و گفت:  در ملاقات با طالبان به آنان خاطر نشان کرده که افغانستان امروزی کشور دو دهه قبل نیست، بلکه یک سلسله واقعیت‌های جدید در افغانستان شکل گرفته و این کشور تغییر کرده است.

وی افزود: افغانستان در حال حاضر یک حکومت مشروع منتخب دارد و باید طالبان این را بپذیرند دولت این کشور از ملت خود نمایندگی می‌کند و خواست‌های جدی و مشروع آن را مطرح می کند و همچنین طالبان نیز خواسته های دارد که در جریان مذاکرات بروی آن بحث خواهد شد. 

در ادامه این تماس تلفنی، غنی ضمن تشکر از امیر قطر برای میزبانی گفتگوهای صلح افغانستان گفت: همکاری قطر و افغانستان در رابطه با صلح ادامه خواهد یافت. 

پس از یک سال مذاکرات فشرده عصر روز شنبه آمریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر توافق نامه صلح را برای پایان جنگ در افغانستان امضا کردند.

براساس این توافق، قرار است نیروهای آمریکایی و خارجی به شرط پای بندی طالبان به کاهش خشونت در افغانستان در 14 ماه آینده به طورکامل این کشور را ترک کنند.آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور یورش بردند اما از آن زمان تاکنون، ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر در افغانستان رشد چشمگیری داشته است.

 

کلیدواژه