حمل 27, 1399 16:17 Asia/Kabul

وزیر صحت عامه افغانستان با ابراز نگرانی از گسترش ویروس کرونا، هشدار می‌دهد که اگر مردم در برابر توصیه‌های بهداشتی بی‌توجهی نشان دهند، این ویروس به خانه‌های آنان سرایت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، فیروز که امروز (چهارشنبه، ۲۷حمل) برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های اعضای مجلس نمایندگان به این مجلس رفته بود، تأکید کرد که بیماری شماری از بیماران مشکوک کووید نوزده به علت مراجعه نکردن آنان به مرکزهای بهداشتی، تشخیص نمی‌شود.

وی افزود: «فریاد می‌‎زنم، خواهش می‌کنم، زاری می‌کنم؛ درخانه‌های تان بمانید، توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی بگیرید، و وطن را نجات دهید.»

وزیر بهداشت افغانستان، از اعضای مجلس نمایندگان نیز به علت بی‌توجهی در برابر مبتلا شدن به ویروس کرونا انتقاد کرد و گفت: «عدم توجه و عدم شنیدن پیام‌های وزارت بهداشت توسط وکلای محترم سبب خرابی ملک است.»

وحید عمر، مشاور اشرف غنی نیز که همراه با وزیربهداشت به مجلس رفته بود، گفت که تاکنون سه و نیم میلیارد افغانی برای مبارزه با بیماری کووید نوزده اختصاص یافته‌است و به‌زودی چندین میلیارد افغانی دیگر نیز برای مبارزه با ویروس کرونا اختصاص خواهد یافت.

در همین حال، شماری از نمایندگان مجلس، خواهان تلاش‌ بیشتر حکومت به ویژه وزارت بهداشت برای مبارزه با ویروس کرونا شدند.

صادق قادری، عضو مجلس نمایندگان گفت: «همین مسؤولینی را که خواستید باید از همین‌ها سوال شود که آیا صرف به روی کاغذ مردم را به قرنطینه توصیه می‌کنند؟ مردم نان برای خوردن ندارند.»

وزیر بهداشت افغانستان در این نشست مجلس، از آغاز کار بیست و پنج گروه ثابت و سیار این وزارت در کابل خبرداد و گفت که قرار است برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا در حدود صدهزار بستر آماده شوند. 

تاکنون ۷۸۴رویداد مثبت ویروس کرونا در افغانستان ثبت شده‌اند که بیشترین آن در ولایت‌های هرات و کابل هستند. ۲۶ تن هم در اثر این بیماری جان‌ خود را از دست داده‌اند و ۴۳ تن هم درمان شده‌اند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان قریشی از کابل:

کلیدواژه