حمل 28, 1399 15:37 Asia/Kabul
  • ارسال محموله کمک هند به افغانستان از طریق بندر چابهار

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ایران گفت: دهمین کشتی حامل گندم اهدایی دولت هند به افغانستان با 5 هزار تُن گندم با پهلوگیری در بندر چابهار(جنوب شرق ایران)، چهار ساعته تخلیه شد.

به گزارش رادیو دری، «بهروز آقایی» مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ایران روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این کشتی، حامل 203 دستگاه کانتینر با 5 هزار تن گندم است که از مبدا بندر کاندلای Kandla هند به مقصد افغانستان بارگیری شده است.

آقایی با بیان اینکه این محموله، با کشتی "نگار" جمهوری اسلامی ایران به بندر چابهار حمل شده است تصریح کرد: محموله اهدایی دولت هند به افغانستان، پس از تخلیه، از طریق مرز میلک Milak به افغانستان ترانزیت می شود.

«عبدالغفور لیوال» سفیر افغانستان در ایران در بازدید از روند تخلیه محموله گندم با قدردانی از هند گفت: همکاری ایران در ترانزیت و انتقال اقلام کمکی هند به افغانستان در شرایطی که این کشور با بحران کرونا مواجه است، قابل تقدیر است.

از سال 2018 تاکنون، کمک های بشردوستانه هند به افغانستان با 10فروند کشتی به بندر چابهار حمل و از مسیر چابهار – میلک به افغانستان ارسال شده است.

بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان، تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد.

بندر چابهار به‌ سبب موقعیت راهبردی و نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی همچون افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آبهای آزاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کلیدواژه