ثور 02, 1399 13:49 Asia/Kabul
  • افغانستان در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها یک پله صعود کرد

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه‌ خود اعلام کرد که افغانستان در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها، با یک رده صعود، در جایگاه 121 قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در گزارش تازه‌ این سازمان آمده است که خبرنگاران افغانستان در یک سال گذشته در مقایسه با سه سال پیش از آن با خشونت کم‌تری مواجه بوده و در نهایت خبرنگاران کم‌تری کشته شده‌اند.

در این گزارش از کمیته‌ مشترک رسانه‌ها و حکومت به‌عنوان نمونه‌ای از اقدامات افغانستان برای محافظت از خبرنگاران یاد شده است.

به نقل از این گزارش، جنگ تحمیل‌شده‌ طالبان و داعش، آزار و اذیت خبرنگاران از سوی جنگ‌سالاران و برخی مقام‌های دولتی از جمله تهدید دایمی برای خبرنگاران، رسانه‌ها و اطلاع رسانی در افغانستان است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در این گزارش از توافق‌نامه‌ صلح آمریکا و طالبان که در دهم حوت سال گذشته‌ خورشیدی در دوحه، پایتخت قطر امضا شد، یاد کرده و گفته است که با صلح پایدار و دایمی در افغانستان راه دراز در پیش است.

به گفته‌ این سازمان، هنوز هم دستاوردهایی که آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران را تضمین می‌کنند، با تهدید مواجه اند.

در بخشی از گزارش این سازمان آمده است که زنان خبرنگار با وجود مقاومت، اما در کشوری که افراط‌گرایی و مردسالارانه در شماری از ولایات حاکم است، همچنان آسیب‌پذیر هستند.

سازمان گزارشگران بدون مرز ابراز نگرانی کرده است که آزادی‌های بنیادین، به ویژه آزادی اطلاع‌رسانی و آزادی خبرنگاران زن در مذاکرات صلح قربانی شوند.

در رده‌بندی جهانی 2020 آزادی رسانه‌ها، نروژ، فنلاند و دانمارک به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفته‌اند. ترکمنستان و کره شمالی اما از جمله کشورهای شناخته شده‌اند که رسانه‌ها در آن از آزادی کمتر برخوردارند.

از سویی هم، سازمان گزارشگران بدون مرز در حالی از صعود یک پله‌ای افغانستان در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها خبر داده است که براساس گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان، شمار رویدادهای خشونت‌آمیز و تهدید علیه خبرنگاران و رسانه‌ها در جریان سال گذشته‌ خورشیدی، 21 درصد افزایش یافته است.

کلیدواژه