ثور 07, 1399 12:17 Asia/Kabul
  • تصمیم سیا به خروج از افغانستان با پرورش جاسوسان
    تصمیم سیا به خروج از افغانستان با پرورش جاسوسان

تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان در حالی است که سازمان سیا شبه نظامیان زیادی را در افغانستان به کارگیری کرده که باعث دامن زدن به جنگ اطلاعاتی در این کشور می‌شود.

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از کابل، حضور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" در افغانستان به چندین دهه قبل و به زمان جنگ سرد باز می‌گردد، حضور سیا در افغانستان پس از حملات یازده سپتامبر پررنگ‌تر شد و این سازمان جاسوسی شروع به استخدام و بکارگیری از خود افغان‌ها برای عملیات‌های خاص کرد.
اکنون پس از نزدیک به دو دهه و به دنبال توافق آمریکا با طالبان، آمریکا قصد دارد شماری از نیرو‌های سازمان اطلاعات مرکزی خود (سیا) را از افغانستان خارج کند. این تصمیم آمریکا در حالی است که سازمان سیا نیرو‌های شبه نظامی زیادی را در افغانستان به کارگیری کرده که بخشی از نیرو‌های ریاست امنیت ملی افغانستان را شامل این نیرو‌ها می‌دانند.
براساس گزارش رسانه‌های آمریکا، مقامات آمریکایی گفته اند شماری از نیرو‌های سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) به خواست سران طالبان از افغانستان خارج خواهند شد درحالی که هیچ گونه آمار رسمی یا غیر رسمی از تعداد نیرو‌های سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا در افغانستان نیست، اما گفته می‌شود پس از واشنگتن، بیشترین نیرو‌های سازمان اطلاعات آمریکا در افغانستان حضور دارند.
حضور نیرو‌های وابسته به «سی آی‌ای» در افغانستان همواره با کشتار، آدم ربایی و آزار و اذیت مردم افغانستان همراه بوده است به گونه‌ای که سازمان دیده بان حقوق بشر، نیرو‌های امنیت ملی افغانستان را به کشتار و ناپدیدکردن افراد متهم کرد و افزود: این نیرو‌ها توسط سازمان اطلاعات آمریکا استخدام، سازماندهی و پشتیبانی می‌شوند.
کارشناسان معتقدند: حضور نیرو‌های سیا و سایر نظامیان آمریکایی در افغانستان باعث شده است مدیریت جنگ از کنترل دولت این کشور خارج شود و در دست نیرو‌های خارجی باشد. از طرفی هم کارشناسان معتقدند سیا با خروج خود جاسوسان زیادی در افغانستان بکارگیری خواهد کرد و این باعث دامن زدن به جنگ ‌اطلاعاتی در این کشور می‌شود

کلیدواژه