سازمان ملل: هیچ‌کس نباید آزادی رسانه‌های افغانستان را تهدید کند
(last modified 1399-02-14T09:02:20+00:00 )
ثور 14, 1399 13:32 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: هیچ‌کس نباید آزادی رسانه‌های افغانستان را تهدید کند
    سازمان ملل: هیچ‌کس نباید آزادی رسانه‌های افغانستان را تهدید کند

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در افغانستان و رییس دفتر نمایندگی سیاسی این نهاد در کابل، با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات، حمایت این نهاد را از رسانه‌های افغانستان و آزادی بیان اعلام کرد.

به گزارش  خبرگزاری فارس،«دیبرا لاینز» در این بیانیه که روز یک‌شنبه، چهاردهم ثور برابر با سوم می، روز جهانی آزادی مطبوعات منتشر شد، گفته است که سازمان ملل متحد در موضع خود برای حفاظت از آزادی رسانه‌ها به عنوان بخشی از هر روند صلح، استوار باقی می‌مانَد.

وی تأکید کرد: «تمام طرف‌ها در هرگونه مذاکرات صلح باید از تمامی حقوق اساسی بشر از جمله حق آزادی بیان که در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر تسجیل یافته است، حمایت کنند. به هیچ کسی نباید اجازه داد تا پیش‌رفت‌های مهم در آزادی مطبوعات افغانستان را تهدید کند.»

به باور دیبرا لاینز، افغانستان یکی از «کثرت‌گراترین و موفق‌ترین بخش‌های رسانه‌ای» را در جنوب‌شرق آسیا دارد و از این بابت می‌تواند افتخار کند.

وی افزود که با توجه به جایگاهی که آزادی مطبوعات در افغانستان در کم‌تر از یک نسل قبل داشته، این موضوع یک دست‌آورد قابل توجه است.

شعار امسال روز جهانی آزادی مطبوعات «خبرنگاری بدون ترس و یا طرف» است. رییس دفتر یوناما گفته است این شعار فراخوانی برای حفظ خبرنگارانی مستقل است.

به گفته او، این فراخوان برای همه، از جمله دولت‌ها، جامعه‌ مدنی، نهادهای اکادمیک و جوانان است تا برای موفقیت در خبرنگاری حرفه‌ای، ارائه اطلاعات قابل اعتماد، نظریات فراگیر و تنوع گفتار فرهنگی را پایه و اساس قرار دهند.

دیبر لاینز تأکید کرده است که سازمان ملل متحد به طور فعال در حمایت از رسانه‌های مستقل در افغانستان عمل خواهد کرد و کارمندان این نهاد، در بخش حقوق بشر و جرایم علیه رسانه‌ها که مرتبط به منازعات مسلحانه است، پیوسته کار می‌کند.

به گفته او، نهادهای ملل متحد در افغانستان حفاظت از خبرنگاران و مبارزه با معافیت از مجازات را تقویت می‌کنند تا متخلفان به عدالت کشانیده شوند.

رییس هیأت معاونت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ی خود هم‌چنان بر لزوم تفکیک میان «نفرت‌پراکنی» و «آزادی بیان» تأکید کرده است.

به باور او، نفرت‌پراکنی در تضاد با ارزش‌های حقوق بشری قرار دارد و می‌تواند به انسجام یک ملت ضربه بزند.

کلیدواژه