درخواست مجدد دولت افغانستان از طالبان برای اعلام موافقت با آتش بس
(last modified Tue, 05 May 2020 12:26:38 GMT )
ثور 16, 1399 16:56 Asia/Kabul

همزمان با افزایش حملات و بمبگذاری های طالبان در نقاط مختلف افغانستان، نهادهای داخلی و بینالمللی یک بار دیگر خواهان توافق طالبان با طرح آتش بس شدند.

به گزارش خبرنگار رادیودری، دولت افغانستان یک بار دیگر از طالبان می خواهد تا با اعلام موافقت با طرح آتش بس بشر دوستانه، زمینه را برای برگزاری گفتگوهای میان افغانی و تامین صلح در این کشور فراهم کنند.

صدیق صدیقی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان می گوید که اصرار طالبان بر تداوم جنگ و خشونت، باعث بی باوری مردم افغانستان به روند صلح در کشورشان شده است.

افزون بر این و با توجه به شیوع روز افزون ویروس کرونا در افغانستان، مقام های مسوول در دولت از طالبان می خواهند تا جهت کاهش میزان صدمات ناشی از شیوع این ویروس و جلوگیری از مرگ هزاران انسان، به ندای صلح خواهانه مردم و دولت افغانستان که پشتوانه ی منطقه ای و بین المللی را نیز با خود دارد، لبیک بگویند. در غیر این صورت و به گفته ی طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله ی افغانستان، همانگونه که راهبردهای متکی به جنگ و خشونت طالبان پیش از این نیز با شکست مواجه شده است، پس از این نیز اصرار بر تداوم جنگ توسط این گروه راه به جایی نخواهد برد.

لازم به ذکر است این که گروه طالبان پس از امضای توافقنامه ی صلح با امریکا در قطر، بر شدت حملاتش در داخل افغانستان افزوده است، چنان چه آمار رسمی بیانگر کشته و زخمی شدن بیش از یک هزار و دوصد غیرنظامی و ده ها نظامی در بمبگذاری ها و دیگر حملات طالبان است. در مقابل، دولت افغانستان نیز می گوید که نظامیان این کشور در چوکات دفاع فعال، یک هزار و چهارصد تن از افراد طالبان را پس از امضای توفقنامه ی صلح میان این گروه و امریکا به هلاکت رسانده است.

گزارش عالمی خبرنگار رادیو دری از کابل:

کلیدواژه