ثور 18, 1399 11:45 Asia/Kabul
  • تبادل زندانیان و مذاکرات بین‌الافغانی؛ محورهای دیدار ملابرادر با خلیلزاد در قطر

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از دیدار و گفت‌وگوی ملابرادر، معاون سیاسی این گروه با خلیل‌زاد در دوحه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با آغاز دور جدید سفرهای زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان به شماری از کشورها، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که ملابرادر، معاون سیاسی این گروه با خلیل‌زاد در دوحه دیدار و گفت‌گو کرده‌است.

شاهین افزود که در این دیدار ملا برادر با خلیل‌زاد، دربارۀ سرعت بخشیدن روند تبادل زندانیان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و اجرای کامل توافق‌نامه صلح آمریکا با طالبان گفت‌وگو کرده‌است.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که خلیل‌زاد یک دور تازۀ از سفرها را به قطر، هند و پاکستان آغاز کرده‌است.

براساس این خبر، خلیل‌زاد در قطر با نمایند‌گان طالبان دربارۀ روند صلح، در هند با مقام‌های هند دربارۀ نقش این کشور در روند صلح افغانستان و نیز در اسلام‌آباد با مقام‌های پاکستانی دربارۀ صلح افغانستان گفت‌گو خواهد کرد.

خلیل‌زاد و ملابرادر در دهم ماه حوت سال گذشته هجری خورشیدی توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان را امضا کردند. 

براساس این توافق، قرار بود پنج هزار زندانی طالبان در طول 10 روز پس از امضای این توافق از زندان‌های حکومت آزاد شوند و طالبان نیز یک‌هزار سرباز دولتی را که در زندان دارند آزاد خواهند کرد، اما تاکنون این روند تکمیل نشده‌است. 

حکومت افغانستان آزادی زندانیان را یک روند پیچیده می‌داند.

براساس آمارهای دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، تاکنون ۹۰۲ زندانی طالبان از بند حکومت آزاد شده‌اند و تا روزهای آینده در حدود ۵۰۰ زندانی دیگر نیز آزاد خواهند شد. 

دولت افغانستان می‌گوید تا ۱۵۰۰ زندانی طالبان را در این مرحله آزاد خواهد کرد. 

از سوی دیگر گروه طالبان از آزادی بیش از ۱۱۰ زندانی حکومت خبر داده‌است. انتظار می‌رود با پایان تبادل زندانیان، گفت‌گوهای بین‌الافغانی آغاز شوند.

براساس توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان، خشونت‌ها باید در افغانستان کاهش یابند اما طالبان اخیرأ حملات خود را افزایش داده‌اند.

کلیدواژه