تاثیر بحران کرونا بر رسوم مردم افغانستان در ماه مبارک رمضان
(last modified 1399-02-18T13:03:58+00:00 )
ثور 18, 1399 17:33 Asia/Kabul
  • تاثیر بحران کرونا بر رسوم مردم  افغانستان در ماه مبارک رمضان

مردم مسلمان افغانستان در حالی به روزه داری و عبادت در ماه مبارک رمضان مشغول اند که کشورشان گرفتار مصیبت های بزرگی چون جنگ و بحران کرونا است .

 با این وجود مردم افغانستان ، همانند دیگر مسلمانان در سراسر جهان ،ماه مبارک رمضان را با سنت ها ، آداب و رسوم خودشان گرامی می دارند. اما شیوع روز افزون کرونا در این کشور ، تقریبا همه چیز ، حتی رسومات و رواج های مردم را تحت تاثیر قرار داده است .

آن گونه که ساکنان پایتخت می گویند ، وضع قیود رفت و  آمد توسط پولیس از ترس گسترش شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا در جامعه، رنگ و بوی ماه رمضان و رواج های مرسوم در این ماه را نیز تحت تاثیر قرار داده است .

محمد رفیع که یکی از شهروندان کابل است ، می گوید که بیماری کووید 19 و ترس از مبتلا شدن به آن، او را واداشته است تا برخلاف سال های گذشته، از شرکت در مهمانی ها ی افطاری ، نذورات و نماز تراویح خود داری کند .

بر اساس بخشی از رسومات اسلامی –افغانی ، مردم افغانستان همه ساله و با فرارسیدن ماه مبارک رمضان به نذر و خیرات می پردازند و همدیگر را به صرف افطار دعوت می کنند .اما بر خلاف سال های گذشته ، مسایلی مانند رعایت فاصله ی اجتماعی میان افراد و خود داری از برگزاری تجمعات بزرگ مردم ، امکان گردهم آمدن تعداد زیادی از روزه داران را از آنان گرفته است و یا هم دست کم، آن را به تجمع چند نفر محدود کرده است .

بر اساس آمارهای رسمی ، بیش از سه هزار تن از شهروندان افغانستان تا کنون به بیماری کووید 19 مبتلا شده اند .این در حالی است که دولت افغانستان از تطبیق برنامه های گوناگون در راستای کاهش تاثیرات و پیامدهای منفی این بیماری بر زندگی مردم سخن می گوید .برنامه هایی مانند توزیع نان برای خانواده های فقیر که باوجود استقبال گسترده ی مردم ، مورد انتقاد نیز قرار گرفته است .

منتقدان طرح توزیع نان خشک و دیگر مواد غذایی، به این باور هستند که نفوذ افراد فساد پیشه بویژه برخی از وکلای گذر در روند توزیع کمک های امدادی به فقرا، باعث حیف و میل شدن این کمک ها و خالی ماندن دسترخوان قشر فقیر جامعه شده است .

لازم به ذکر است این که آمار رسمی حاکی از این است که بیش از شصت درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند به همین دلیل ،افزوده شدن بحران کرونا بر مشکلات اقتصادی و امنیتی این مردم ، زندگی را برای بخش بزرگی از آنان تبدیل به تلاشی برای زنده ماندن کرده است .

 

 

 

 

 

 

کلیدواژه