امضای قراردادهای ۴۵۰ پروژه با شوراهای محلی در ولایت ننگرهار
(last modified 1399-02-20T09:05:13+00:00 )
ثور 20, 1399 13:35 Asia/Kabul
  • امضای قراردادهای ۴۵۰ پروژه با شوراهای محلی در ولایت ننگرهار

قراردادهای ۴۵۰ پروژه به ارزش ۱۲۶ ملیون افغانۍ با شوراهای محلی در ولایت ننگرهار به امضا رسید‎.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،شاه محمود میاخیل والی ننگرهار در هنگام امضای این قرارداد ها گفت با راه اندازی این پروژه ها در سکتور زراعت هزاران تن بطور مستقیم وغیر مستقیم در ان صاحب کار خواهند شد.

وۍ گفت این  ۴۵۰پروژه ها که ارزش مجموعی آن ۱۲۶ ملیون افغانۍ می باشد شامل احداث سردخانه ها برای نگهداری سبزیجات و همجنان ماشینهای خشک کردن سبزیجات می باشد که از سوی شوراهای محلی در سیزده ولسوالی ولایت ننگرهار عملی و ظرف جهار ماه آینده به بهره برداری سپرده میشود .

والی ننگرهار گفت با راه اندازی این پروژه ها از یکسو نرخ های اقلام مختلف سبزیجات در ولایت ننگرهار کاهش نموده و از سوی دیگر هزاران تن بطور مستقیم و غیر مستقیم صاحب کار خواهد شد.

در این حال انعام الله صافی ریس اداره زراعت و مالداری ولایت ننگرهار گفت بعد از گندم و برنج کجالو و پیاز شامل اقلام عاجل خوراکی میشود که در گذشته برای نگهداری آن امکانات و تسهیلات لازم وجود نداشت و دهاقین مجبور بودند آنرا به نرخ نازل بفروش برساند اما بعد از آنکه در سیزده ولسوالی این ولایت ۲۸۰ سرد خانه برای نگهداری کجالو و پیاز وهمجنین ۱۷۰ پایه ماشینهای خشک کردن سبزیجات به بهره برداری سپرده شد هشتاد در صد منفعت ان به دهاقین خواهد رفت وهمجنین در هر فصل سال سبزیجات در بازارهای ولایت ننګرهار موجود خواهد بود .

رییس اداره زراعت ومالداری ولایت ننگرهار افزود، هر سردخانه ظرفیت ۱۱۰۹ تون پیاز و کجالو  را خواهد داشت .

وۍ افزود در سال  روان امکان تولید سی هزار تون پیاز در ولایت ننگرهار وجود دارد که علاوه از بازارهای ولایت ننگرهار به ولایات دیگر کشور نیز صادر خواهد شد.

در گذشته پیاز تولید شده در ولایت ننگرهار که دارای کیفیت عالی میباشد به کشور های همسایه پاکستان و هندوستان صادر میگردید اما با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از ویروس کرونا تا اکنون واضح نشده که راه برای صادرات سبزیجات و میوه های تولید شده در افغانستان بازخواهد شد یاخیر.

کلیدواژه