ابتلای 65 پزشک و کادر درمانی هرات به ویروس کرونا
(last modified 1399-02-23T04:40:58+00:00 )
ثور 23, 1399 09:10 Asia/Kabul
  • ابتلای 65 پزشک و کادر درمانی هرات به ویروس کرونا
    ابتلای 65 پزشک و کادر درمانی هرات به ویروس کرونا

سخنگوی اداره بهداشت هرات گفت: به دلیل درمان بیماران مبتلا به کرونا و همچنان عدم اگاهی و رعایت بهداشت کامل کادر درمانی تاکنون 65 پزشک و کادر درمانی به بیماری کووید 19 مبتلا شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از شیوع کرونا در هرات و افزایش مبتلایان به این بیماری که بخش زیادی از آنها را جوانان بدون علائم تشکیل می‌دهند، سبب شده تا امروز پزشکان و کادر درمانی در هرات از این ویروس بی نصیب نمانند و شماری از پزشکان، پرستاران و دیگر همکاران  اداره بهداشت هرات به این بیماری مبتلا شوند.

محمد رفیق شیرزی سخنگوی اداره بهداشت هرات  گفت: از آغاز فراگیری ویروس کرونا در هرات متاسفانه بیش از 2 ماه می‌گذرد و در حال حاضر به مرحله شدت انتشار یا فاز دوم خود رسیده است که هر روز شاهد افزایش آمار مبتلایان به کرونا هستیم.

وی افزود: در کنار افراد مبتلا به کرونا  کادر درمانی اداره بهداشت هرات هم به این بیماری مبتلا شده‌اند  و در مرحله نخست پس از گرفتن تست آزمایشگاهی از آنها  45 تن و حال نیز این آمار رفته رفته به 65 تن  از پزشکان، پرستاران و دیگر کادر درمانی و فنی در هرات رسیده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی پزشکان و پرستارانی که به بیماری کرونا مبتلا شده اند در قرنطینه قرار داشته که از این میان، نیمی در منازل خصوصی خود و نیمی دیگر در بیمارستان کووید 19 هرات بستری هستند که در حال حاضر وضعیت بیشتر این  افراد قناعت بخش است.

وی تصریح کرد: پس از منفی بودن تست دوم و سوم، این افراد می‌توانند دوباره به کارهای خود برای درمان بیماران در مراکز درمانی کرونا و کلینیک های درمانی بازگردند.

وی خاطرنشان کرد: از میان پزشکان مبتلا به کرونا تنها دکتر عبدالواحد رازی یکی از پزشکان مشهور هرات که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار داشت پس از مبتلا شدن به کرونا در وضعیت بدی قرار دارد و در حال حاضر در بخش ( آی سی یو ) بستری است  که کادر درمانی در حال تلاش برای عادی شدن فعالیت‌های حیاتی سلامت وی هستند.

سخنگوی اداره بهداشت هرات اما تاکید دارد که علت اصلی مبتلا شدن کادر درمانی در هرات حضور بیش از حد افراد مبتلا به کرونا در این ولایت است که نیمی زیادی  از آنها  بدون علائم این بیماری  در حال تردد در شهر و مناطق مختلف هستند و در صورت مبتلا شدن به بیماری‌های دیگر به پزشکان مراجعه کرده و سبب انتقال ویروس می‌شوند.

وی اظهار داشت: علت دیگر انتقال کرونا به کادر پزشکی عدم اگاهی  و رعایت نکردن درست نکات بهداشتی پس از درمان بیماران است که امروز آمار پزشکان مبتلا به کرونا را افزایش داده است.

وی گفت: قرار است از سوی اداره بهداشت هرات برنامه های آموزشی تخصصی برای کادر درمانی در دو بخش بیمارستان کووید 19 و مراکز درمانی خصوصی در هرات ایجاد شود تا با فراگیری این آموزش‌ها آمار پزشکان مبتلا به کرونا کاهش یابد تا بیشتر از گذشته پزشکان، پرستاران و کادر خدماتی اداره بهداشت به مراقبت از خود توجه داشته باشند.

گفتنی است که اداره بهداشت هرات پس از آنکه والی هرات طرح ممنوعیت رفت و امد را از مرکز شهر برداشت اعلام کرد که با برداشتن این طرح  و عدم توجه شهروندان به فاصله‌های اجتماعی  سبب خواهد شد  تا افراد مبتلا به کرونا افزایش یابند و این ویروس در تمام ولایت هرات انتشار یابد.

به گزارش فارس، در کنار نگرانی مسوولان بهداشت از افزایش آمار مبتلایان به کرونا اما اداره محلی هرات تاکید دارد که برای رفع مشکلات شهروندان در ماه رمضان تنها طرح ممنوعیت رفت و امد برداشته شده است و در صورت وخیم شدن وضعیت در هرات طرح قرنطینه با شدت بیشتر اجرائی خواهد شد.

کلیدواژه