جوزا 06, 1399 14:21 Asia/Kabul
  • معاون محب: طالبان در مواضع خود انعطاف نشان دهند

معاون محب با بیان اینکه امروز 900 زندانی طالبان آزاد می شوند، گفت: طالبان باید در مواضع خود انعطاف نشان داده و سطح خشونت را کاهش دهد.

«انتظار خادم» رئیس معاونت صلح و حفاظت افراد غیرنظامی شورای امنیت ملی افغانستان در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: رئیس جمهور افغانستان در اقدامی برای نشان دادن تعهد این کشور به صلح دستور آزادی دو هزار زندانی دیگر طالبان را صادر کرده است. 

خادم در مورد جزئیات این مبادله زندانیان گفت: براین اساس، تا پیش از این دستور 1 هزار زندانی و پس از این نیز قرار است 2 هزار زندانی که 1000 نفر از اعضای طالبان امروز  از زندان بگرام، پل چرخی و 9 زندان ولایتی دیگر آزاد خواهند شد.

معاون حمدلله محب تاکید کرد: همه این اقدامات نشان از تعهد و انعطاف دولت افغانستان به صلح داشته و طالبان نیز انتظار می رود که در مواضع خود انعطاف بیشتری نشان داده و سطح خشونت را کاهش داده و تمام زندانیانی که در اختیار دارند را آزاد کنند. 

وی در خاتمه تاکید کرد: ما تمام تلاش خود را داریم که افغانستان به سمت صلح و آرامش حرکت کرده و مردم این کشور در ثبات کامل زندگی کنند. 

اشرف غنی دو روز پیش فرمان آزادی دوهزار زندانی طالبان را صادر کرد - فرمانی که ارگ ریاست‌جمهوری آن را حسن نیت حکومت افغانستان برای آتش‌بس از سوی گروه طالبان خواند.

گروه طالبان از این تصمیم حکومت استقبال کرد اما گفت که باید پنج هزار زندانی این گروه آزاد شود.

گروه طالبان شنبه شب اعلام کرد که در سه روز عید رمضان آتش‌بس می‌کنند. امروز آخرین روز این آتش‌بس است.

در پاسخ به آتش‌بس طالبان رییس‌جمهور افغانستان نیز به نیروهای امنیتی این دستور داد که آتش‌بس را رعایت کنند و از حملات تهاجمی دست بکشند.

براساس توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان که در دهم ماه حوت سال گذشته امضا شد، قرار بود تا پنج هزار زندانی طالبان از زندانی‌های دولت آزاد شوند و طالبان نیز یک هزار زندانی دولتی را آزاد کنند. 

کلیدواژه