کاهش 12 میلیارد افغانی درآمد ملی افغانستان به دلیل شیوع کرونا
(last modified Wed, 03 Jun 2020 05:50:38 GMT )
جوزا 14, 1399 10:20 Asia/Kabul
  • کاهش 12 میلیارد افغانی درآمد ملی افغانستان به دلیل شیوع کرونا

بررسی وزارت دارایی افغانستان از وضعیت «درآمد ملی و مصرف بودجه» نشان می‌دهد که درآمد ملی کشور ۱۲.۴ میلیارد افغانی کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت دارایی میزان درآمد جمع‌آوری شده از آغاز سال جاری مالی تاکنون را با زمان مشابه در سال گذشته مقایسه کرده است.

براساس این گزارش، از آغاز سال جاری مالی میلادی تاکنون ۷۱.۱ میلیارد افغانی از طریق گردآوری «محصول گمرکات، عواید غیرمالیاتی و مالیات» عواید جمع‌آوری شده است. ۲۵.۶ میلیارد افغانی از گمرک‌ها، ۲۵.۲ میلیارد از جمع‌آوری مالیات و ۲۰.۲ میلیارد افغانی دیگر از جمع‌آوری عواید غیرمالیاتی به عواید ملی افزوده است.

از جانب دیگر، شمروزخان مسجدی، سخنگوی وزارت دارایی روز سه‌شنبه، سیزدهم جوزا، به ۸صبح گفت که بودجه ملی امسال نیز در مقایسه با سال گذشته در زمان مشابه ۶.۶ میلیارد افغانی کم‌تر مصرف شده است.

در این مدت ۱۴۳.۶ میلیارد افغانی شامل ۳۸ میلیارد بودجه توسعه‌ای و ۱۰۵.۶ میلیارد بودجه عملیاتی مصرف شده است. مجموع بودجه سال جاری مالی ۴۲۸ میلیارد افغانی است.

این بررسی از آغاز سال جاری مالی تا دوازدهم ماه جوزا را در بر می‌گیرد، از دلایل عمده کاهش عواید و مصرف بودجه، شیوع ویروس کرونا خوانده می‌شود.

حکومت طرح تعدیل سند بودجه را به هدف اختصاص منابع مالی برای مبارزه با کرونا را به مجلس فرستاده است.

کلیدواژه