اتمر و سفیر آمریکا خواستار آغاز فوری مذاکرات بین الافغانی شدند
(last modified 1399-05-01T05:50:11+00:00 )
اسد 01, 1399 10:20 Asia/Kabul
  • اتمر و سفیر آمریکا خواستار آغاز فوری مذاکرات بین الافغانی شدند

سرپرست وزارت خارجه افغانستان و کاردار سفارت آمریکا در کابل بروی آغاز فوری مذاکرات بین افغانان تأکید کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد حنیف اتمر» سرپرست وزارت خارجه افغانستان و راس ویلسن، کاردار سفارت آمریکا در کابل بروی آغاز فوری مذاکرات بین افغانان تأکید کرده اند.

«گران هیواد» سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان روز گذشته گفت: اتمر و ویلسن از طریق کنفرانس ویدیویی دربارۀ مسائل مربوط به روند صلح دیروز گفت‌وگو کردند. به گفته وی، دو طرف در مورد پروسۀ جاری صلح، روند مبادلۀ زندانیان میان افغانستان و طالبان، آغاز فوری مذاکرات و کاهش خشونت‌ها به گونۀ مفصل گفت‌وگو کردند.

همچنین ویلسن پس از این دیدار در صفحه توییتر خود نیز نوشت که آمریکا امیدوار است که گفت‌وگو‌های بین افغان‌ها به زودی آغاز شود.

محمد حنیف اتمر در ۲۶ سرطان در کابل گفت که مرحلۀ اول مذاکرات صلح بین افغان‌ها از قطر آغاز خواهد شد؛ به گفته اتمر، ۱۱ کشور دیگر، ترکیه، ایران، نروژ، اندونزی، ژاپن، آلمان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، چین و روسیه نیز برای میزبانی مذاکرات اعلام آمادگی کردند.

گروه طالبان گفته که با برگزاری دور اول مذاکرات در قطر موافق است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر گفته است: "روند رهایی زندانیان که تکمیل شود، مرحلۀ اول مذاکرات در دوحه برگزار می‌شود."

روز گذشته نیز ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان اعلام کرد که به دلیل بن بست در آزادی زندانیان طالبان، روند صلح افغانستان متوقف شده و باید هر چه زودتر مرحله تبادل زندانیان به اتمام برسد. 

این اظهارات در حالی مطرح می شود که دولت افغانستان اعلام کرده حاضر نیست 500 زندانی طالبان را به دلیل ارتکاب جرائم انسانی و اخلاقی آزاد کند،‌موضوعی که باعث پیچیده تر شدن مذاکرات صلح شده است. 

کلیدواژه